30 lat tunelu pod kanałem La Manche - Pociągi z Niemiec do Londynu marzeniem przyszłości

30 lat tunelu pod kanałem La Manche - Pociągi z Niemiec do Londynu marzeniem przyszłości

07 maja 2024 | Źródło: Eurostar / bahnblogstelle.net/ Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

30 lat po otwarciu tunelu pod kanałem La Manche między Francją a Wielką Brytanią, bezpośrednie pociągi z Niemiec do Londynu wciąż są marzeniem przyszłości.

 

30 lat tunelu pod kanałem La Manche - Pociągi z Niemiec do Londynu marzeniem przyszłości
Fot. Eurostar

 

Firma kolejowa Eurostar, która obsługuje szybkie pociągi przez tunel, ogłosiła w poniedziałek, że na razie nie jest planowane ciągłe połączenie kolejowe z Niemiec do stolicy Wielkiej Brytanii. Jednak połączenia transferowe przez Brukselę mają zostać zoptymalizowane dla podróżnych z Niemiec. Tunel pod kanałem La Manche został otwarty 6 maja 1994 r. przez królową Elżbietę II i ówczesnego prezydenta Francji François Mitterranda.

Chociaż bezpośrednie pociągi do Londynu bez przesiadek są od dawna pielęgnowanym życzeniem w Niemczech, na przeszkodzie stoją w szczególności względy techniczne. Według Eurostar, obecnie nie ma pociągów, które mogłyby podróżować z Wielkiej Brytanii przez Francję i Belgię do Niemiec za jednym razem ze względu na różne systemy zasilania i bezpieczeństwa. Ponadto w Niemczech nie ma obecnie stacji, na przykład w Kolonii i Akwizgranie, które są przystosowane do obsługi podróżnych przekraczających granicę z Wielką Brytanią. Jest to konieczne przed wejściem na pokład pociągu do Londynu.

Operator tunelu Getlink stara się przyciągnąć innych konkurencyjnych operatorów kolejowych oprócz Eurostar do szybkich połączeń przez tunel. Deutsche Bahn również stara się uruchomić swoje pociągi ICE bezpośrednio do Londynu. Jednak ani trasy, ani pociągi nie są obecnie wyposażone w kompleksowy europejski system ochrony pociągów. Od tego zależy dopuszczenie niemieckich pociągów ICE do ruchu w Belgii, północnej Francji i Anglii.