Eurostar, sieć szybkich pociągów łączących Francję, Belgię, Holandię, Niemcy i Wielką Brytanię, ogłosiła swój cel, jakim jest przewiezienie 30 milionów pasażerów w sposób zrównoważony do 2030 roku i zmniejszenie emisji CO2 w tym procesie. W swoim pierwszym raporcie dotyczącym zrównoważonego rozwoju Eurostar koncentruje się na trzech głównych obszarach swojej strategii zrównoważonego rozwoju.
Eurostar dąży do zmniejszenia swojego wpływu na środowisko poprzez pozyskiwanie energii odnawialnej na potrzeby energetyczne i zmniejszenie zużycia energii. Na przykład w lutym 2024 r. Eurostar podpisał protokół ustaleń z Infrabel w celu zbadania możliwości instalacji nowatorskich projektów solarnych do zasilania pociągów.
Kolejnym filarem strategii zrównoważonego rozwoju Eurostar jest integracja gospodarki o obiegu zamkniętym w całym łańcuchu wartości, od początku do końca, w celu zminimalizowania ilości odpadów i bardziej efektywnego wykorzystania zasobów. Na przykład wszystkie posiłki na pokładzie są starannie przygotowywane z myślą o zrównoważonym pozyskiwaniu i przyjaznych dla środowiska opcjach. Wysiłki te zostały już nagrodzone, a Eurostar otrzymał trzy gwiazdki za catering pokładowy w konkursie Food Made Good Awards.
Eurostar planuje przyciągnąć więcej pasażerów do swojej niskoemisyjnej usługi poprzez dalszy rozwój "otwartych węzłów", aby połączyć usługi Eurostar z sieciami krajowymi lub lotami długodystansowymi, na przykład poprzez partnerstwo lotniczo-kolejowe z KLM.
Jednym z głównych celów Eurostar jest współpraca z partnerami i organami regulacyjnymi, aby do 2030 r. pociągi były w 100% zasilane energią odnawialną.
Prezes Eurostar, Gwendoline Cazenave, wyjaśnia: "Jest to celowo ambitny cel. Eurostar chce wykorzystać swoją markę i zaangażowanie do przyspieszenia zmian w branży".Eurostar niedawno dołączył do sojuszu RE100 z firmami, które zobowiązały się do pozyskiwania 100% energii ze źródeł odnawialnych.
Obecnie pociągi Eurostar w Holandii są zasilane w 100% energią wiatrową od 2017 r., a w Wielkiej Brytanii udział ten wynosi 40% od 2023 r. W Belgii w lutym 2024 r. podpisano protokół ustaleń z firmą Infrabel w celu zbadania możliwości instalacji nowych rodzajów projektów solarnych do zasilania pociągów.
Eurostar bierze na siebie odpowiedzialność za zmniejszenie własnych emisji i wpływu na środowisko, aby zapewnić, że każdy z pasażerów jest przewożony z możliwie najmniejszym wpływem na środowisko.