VR: Transport kolejowy między fabrykami Yara jest teraz w całości napędzany energią elektryczną

VR: Transport kolejowy między fabrykami Yara jest teraz w całości napędzany energią elektryczną

09 maja 2024 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

VR i Yara, specjalista w dziedzinie nawozów, zgodziły się kontynuować współpracę w ramach długoterminowej umowy, w której obie firmy zobowiązują się do wspólnego programu rozwoju w celu maksymalizacji wydajności transportu kolejowego i zminimalizowania jego wpływu na środowisko. Emisja dwutlenku węgla z transportu kolejowego w ramach partnerstwa została zbliżona do zera. Dzięki elektryfikacji linii Iisalmi-Ylivieska, transport kolejowy między wszystkimi fabrykami Yara w Finlandii jest teraz zasilany elektrycznie.

VR: Transport kolejowy między fabrykami Yara jest teraz w całości napędzany energią elektryczną
Fot. VR Group

 

"Trakcja elektryczna to najskuteczniejszy sposób na ograniczenie emisji z transportu kolejowego. Elektryfikacja linii Iisalmi-Ylivieska otworzyła wydajną trasę dla ruchu towarowego w północnej Finlandii. Dzięki elektryfikacji linii ponownie udało nam się zwiększyć udział ruchu napędzanego elektrycznie, który obecnie stanowi około 80% całego naszego kolejowego ruchu towarowego" - mówi Joni Lehtonen, dyrektor handlowy VR Transpoint.

Operacje transportowe Yara stały się również bardziej wydajne, ponieważ nie jest już konieczna zmiana lokomotyw w Iisalmi lub Ylivieska z elektrycznych na spalinowe i odwrotnie. Używane lokomotywy to głównie najbardziej wydajne lokomotywy elektryczne VR Vectron. Zmiana ta zmniejszy również wpływ ruchu kolejowego na emisję spalin i hałas. W przyszłości efektywność transportu będzie również zwiększana poprzez zwiększanie wielkości pociągów.

"Elektryfikacja linii poprawi zarówno bezpieczeństwo operacyjne, jak i wydajność logistyki kolejowej. Znaczenie połączenia kolejowego Siilinjärvi-Kokkola dla zakładu Yara w Siilinjärvi wzrosło od czasu zakończenia budowy kanału Saimaa", mówi Tuomas Girsén, kierownik zakładu Yara w Siilinjärvi.

Celem VR jest dalsze zwiększanie udziału trakcji elektrycznej. Będzie to jednak wymagało dalszych prac nad elektryfikacją sieci kolejowej.

"Ważne projekty elektryfikacji dla transportu towarowego obejmują linię Kolari, odcinki Joensuu-Kontiomäki i Pieksämäki-Varkaus. Im więcej ładunków jest przewożonych koleją, tym skuteczniej redukowane są ogólne emisje z transportu. Zwiększając popularność transportu kolejowego, możemy zmniejszyć emisje dla naszych klientów i dla całej Finlandii" - dodaje Lehtonen.

Fakty:

  • Około 22% całego transportu lądowego w Finlandii odbywa się koleją.
  • Transport kolejowy odpowiada za zaledwie 1% wszystkich emisji z transportu.
  • 80% pociągów towarowych jest napędzanych bezemisyjną energią elektryczną - 95% pociągów pasażerskich.
  • Około 60% sieci kolejowej należącej do Fińskiej Agencji Transportu jest zelektryfikowana.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kradli aluminiowe przewody z torowiska Kradli aluminiowe przewody z torowiska
Następny artykuł Nowy kontrakt przyznany dla CAF przez miasto Oslo na dostawę jednostek dla metra Nowy kontrakt przyznany dla CAF przez miasto Oslo na dostawę jednostek dla metra