Pierwszy nowy pociąg metra w Marsylii wjechał na tory

Pierwszy nowy pociąg metra w Marsylii wjechał na tory

28 lipca 2023 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od 2024 r. obecne metro w Marsylii będzie stopniowo ustępować miejsca automatycznemu metru bez maszynisty, klimatyzowanemu, połączonemu, dostępnemu z peronu dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i wyposażonemu w najnowszą technologię. W ten piątek do Marsylii dotarł pierwszy pociąg w ramach tej operacji, finansowanej przez władze metropolitalne Aix-Marseille-Provence!

 

Pierwszy nowy pociąg metra w Marsylii wjechał na tory
Fot. Alstom

 

Wyruszając w piątek 21 lipca w specjalnym konwoju z zakładu Alstom w Valenciennes Petite-Forêt, pierwszy skład nowego metra w Marsylii dotarł do zajezdni La Rose (w 13. dzielnicy Marsylii) w czwartek wieczorem. Przez całą noc zespoły Alstom i RTM rozładowywały cztery wagony, które następnie zostały umieszczone na szynach, gdzie zostaną zmontowane w pierwszy pociąg. W nadchodzących tygodniach testy statyczne i dynamiczne będą kontynuowane na miejscu w nocy. Testy te posłużą w szczególności do sprawdzenia zachowania zespołu trakcyjnego w sieci RTM i walidacji jego ostatecznych parametrów. Systemy automatycznego sterowania, nagłośnienia, interkomu i nadzoru wideo będą również stopniowo testowane w celu sprawdzenia ich ogólnego działania. Pierwsze trzy nowe zespoły trakcyjne mają wejść do eksploatacji pod koniec 2024 roku. Łącznie Alstom dostarczy 38 innowacyjnych pociągów, zaprojektowanych z myślą o poprawie komfortu i dostępności.

"Projekt NEOMMA, który jest integralną częścią 15 projektów w ramach Marseille en grand plan, jest symbolem rewolucji w mobilności, którą rozpoczęliśmy. Widok pierwszego pociągu w Marsylii jest kolejnym dowodem na to, że Metropolia przyspiesza i że naprawdę wkraczamy w XXI wiek mobilności! To kulminacja niezwykłych wysiłków wszystkich osób zaangażowanych w ten niezwykle złożony projekt, który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Marsylii i całego naszego regionu", oświadczyła Martine Vassal, przewodnicząca władz metropolitalnych Aix-Marseille-Provence, która była obecna podczas operacji zestawiania wagonów.

W ubiegłym miesiącu przeprowadzono pierwsze testy w kolejowym centrum testowym przylegającym do zakładu Alstom w Valenciennes Petite-Forêt, w regionie Hauts-de-France. W tym samym czasie 60 pracowników różnych wykonawców, którym przyznano kontrakty NEOMMA (tabor, perony, modyfikacje infrastruktury metra), pracuje każdej nocy w Marsylii, aby zainstalować różne systemy niezbędne do obsługi nowego metra. W sumie ponad 250 osób we Francji pracuje nad tym dużym projektem.

"Alstom jest dumny z dostarczenia pierwszego pociągu metra nowej generacji, który spełnia wysokie wymagania w zakresie mobilności obszaru metropolitalnego Aix-Marseille-Provence, naszego wieloletniego klienta i partnera" - powiedział Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France. Oprócz świętowania kolejnego udanego kamienia milowego dla tego projektu, chciałbym również wyrazić uznanie dla naszych pracowników i ich zaangażowania, które pozwoliło nam zrealizować ten nowy projekt na wysokim poziomie jakości oczekiwanym przez naszych klientów i pasażerów".

Marsylia inwestuje 580 milionów euro w dostępny, zautomatyzowany system metra

W ramach tego projektu odnowione zostaną pociągi i w pełni zautomatyzowana zostanie obsługa dwóch linii metra w Marsylii: stopniowo obecne metro w Marsylii ustąpi miejsca metru bez maszynisty z klimatyzacją, połączonemu za pośrednictwem sieci telefonicznej 4G, dostępnemu z peronu dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i korzystającemu z najnowszych technologii w celu poprawy elastyczności operacyjnej, jakości usług i komfortu pasażerów. Zaprojektowany przez marsylskiego projektanta Ora-ïto, wygląd zewnętrzny i wnętrze zostały wybrane przez lokalnych mieszkańców.

Prace te zostały przeprowadzone wspólnie przez władze metropolitalne Aix-Marseille-Provence, Parsons jako kierownika projektu, RTM, zespoły Alstom i stowarzyszenia osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM).

 

Pierwszy pociąg dla Metra w Marsylii na stacji serwisowej. Fot. Alstom

 

Trwają prace nad dostępnością stacji metra

Do 2025 r. stacje Vieux-Port, Timone, Jules Guesde, Rond-Point du Prado i Saint-Charles, na których obecnie trwają prace, będą dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W tym miesiącu rozpoczęły się prace nad pierwszym szybem, w którym znajdzie się jedna z wind na stacji Vieux-Port. Do tej pory sześć stacji jest już dostępnych (La Blancarde, Louis Armand, Saint-Barnabé, La Fourragère, Sainte-Marguerite i Capitaine Gèze, stacja końcowa linii 2). Pozostałe stacje w sieci, w szczególności Castellane, gdzie prace zostały przełożone, aby nie kolidować z projektem rozbudowy linii tramwajowej, rozpoczną swoją transformację w 2026 roku.  Ponadto, po raz pierwszy we Francji, Metropolia i RTM wyposażyły 29 stacji metra w Marsylii w rozwiązanie dla osób niedowidzących. Aplikacja Evelity wykorzystuje beacony Bluetooth, aby prowadzić ich krok po kroku podczas codziennych podróży metrem w Marsylii.

Metropolia i RTM kontynuują renowację stacji

Celem projektu "Renov' Stations" jest zmiana atmosfery wszystkich stacji metra do 2027 r., aby przyczynić się do poczucia bezpieczeństwa poprzez rekonfigurację przestrzeni i modernizację infrastruktury (reorganizacja objętości i instalacja materiałów wyższej jakości i jasnych kolorów, poprawa przepływów, instalacja nowych bramek zapobiegających oszustwom, tworzenie przestrzeni zarezerwowanych dla sztuki i sklepów itp.) Jeśli chodzi o harmonogram, prace na stacji Saint-Charles rozpoczną się w 2020 r. i zostaną zakończone jesienią 2023 r. Stacja Joliette, na której prace właśnie się rozpoczęły, również zostanie odnowiona do końca 2023 roku. W 2024 r. rozpoczną się prace na stacjach Castellane i Noailles.

Zwiększone bezpieczeństwo w całej sieci

Od tego roku wszystkie stacje metra zostaną wyposażone w nowe bramki, aby zintensyfikować walkę z uchylaniem się od płacenia za przejazd metrem. Będą one stopniowo zastępować stare bramki do końca 2024 roku, a następnie stare bramki automatyczne do 2027 roku. 200 nowych bramek obejmie wszystkie stacje. Stacja Saint-Charles zostanie wyposażona jako pierwsza. Gdy tylko nowe metro wejdzie do użytku, będzie również wyposażone w drzwi peronowe, które poprawią bezpieczeństwo pasażerów, zapobiegając ich upadkowi na tory. Inwestycja RTM w monitoring wideo, modernizacja stacji z ulepszonym oświetleniem, a do końca tego roku pełne wdrożenie 4G, obecnie w fazie testowej, jeszcze bardziej zwiększy poczucie bezpieczeństwa w metrze.