Automatyczny sprzęg cyfrowy: ministrowie transportu podpisują wspólne stanowisko

Automatyczny sprzęg cyfrowy: ministrowie transportu podpisują wspólne stanowisko

04 maja 2024 | Źródło: Zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolejowy transport towarowy ma zostać zdigitalizowany, a tym samym dostosowany do przyszłości. Wymaga to cyfrowego automatycznego sprzęgania, ponieważ umożliwia ono szybsze i wydajniejsze zestawianie pociągów towarowych, a nasze towary szybciej docierają do miejsca przeznaczenia. Ministrowie transportu Austrii, Niemiec i Szwajcarii postrzegają wprowadzenie cyfrowego automatycznego sprzęgania (DAC) jako kluczowy kamień milowy w cyfryzacji kolejowego transportu towarowego.

 

 

 

Automatyczny sprzęg cyfrowy: ministrowie transportu podpisują wspólne stanowisko
Fot. DB Cargo

 

Leonore Gewessler, Volker Wissing i Albert Rösti podpisali we wtorek stanowisko "DAK nadchodzi!", aby wesprzeć szybkie wprowadzenie i wspólne finansowanie Cyfrowego Automatycznego Sprzęgu w kolejowym transporcie towarowym. DAK ma na celu wprowadzenie europejskiego kolejowego transportu towarowego w XXI wiek poprzez poprawę przepustowości, wydajności, jakości i bezpieczeństwa.

Wprowadzenie DAK automatyzuje ręczne czynności podczas procesu sprzęgania i zasila wagony towarowe liniami zasilania i transmisji danych. Umożliwia to cyfryzację procesów operacyjnych, stosowanie nowoczesnych metod konserwacji i różnorodnych innowacyjnych aplikacji dla klientów końcowych.

Zmiana w transporcie towarowym ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych w Europie. Przejście z transportu drogowego na kolejowy jest ważnym krokiem w kierunku redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. Transport jednej tony towarów koleją jest 30 razy bardziej przyjazny dla klimatu niż transport samochodami ciężarowymi, co czyni kolejowy transport towarowy ważnym narzędziem w walce ze zmianami klimatu.

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) odgrywają wiodącą rolę w rozwoju i wprowadzaniu DAC. Jako szef Europejskiego Programu Dostarczania DAC (EDDP) intensywnie pracują nad planami migracji DAC, ocenami kosztów i korzyści oraz wymogami finansowania. Ponadto ÖBB jest największym partnerem w europejskim projekcie badawczym DAC w ramach Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego (EU-Rail), w ramach którego odbywa się rozwój techniczny, testowanie i demonstracja technologii DAC.