Współpraca Fenniarail z UPM

Współpraca Fenniarail z UPM

04 maja 2024 | Źródło: Fenniarail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Tworzenie rynku kolejowego - skuteczna współpraca Fenniarail i UPM rozpoczęła się od transportu intermodalnego i będzie kontynuowana w przypadku transportu drewna na terenie Finlandii.

Współpraca Fenniarail z UPM
Fot. Fenniarail

 

Wspólna podróż UPM Metsä i Fenniarail rozpoczęła się w 2018 r., kiedy UPM Metsä wybrała Fenniarail do obsługi transportu importowanego drewna z Rosji ze stacji granicznych do tartaków. UPM była pierwszą firmą z branży leśnej, która zleciła transport prywatnemu operatorowi po liberalizacji transportu intermodalnego, tj. transportu kolejowego między Finlandią a Rosją, pod koniec 2016 roku. 

"Zależało nam na lepszej produktywności, efektywności kosztowej i poprawie konkurencyjności. Uważam, że ta nowa współpraca była ważnym krokiem dla obu stron. UPM zaufało nowemu operatorowi w kwestii obsługi znacznego przepływu surowców, a Fenniarail odważnie wziął na siebie tę odpowiedzialność" - mówi Esa Korhonen, kierownik ds. logistyki w UPM Metsä.

W nowym środowisku obejmującym wielu operatorów, które się pojawiło, na początku było dużo nauki, zarówno na stacjach granicznych, jak i na stacjach docelowych. Dzięki wspólnej pracy wszystko zaczęło się dobrze i rozwijało. 

UPM i Fenniarail kontynuowały ścisłą współpracę w zakresie transportu intermodalnego do lata 2022 r., kiedy to skutki wojny na Ukrainie wstrzymały import drewna z Rosji.

Dzięki wspólnej inicjatywie i działaniom zarówno UPM, jak i Fenniarail odegrały kluczową rolę w zapewnieniu szybkiego odnowienia ustawy o kolejach. Nowe tymczasowe prawo pozwoliło na wykorzystanie wagonów OSJD/GOST w fińskim ruchu krajowym. Znaleziono i rozwinięto nową i bardziej kompleksową formę współpracy między firmami. Fenniarail obsługuje szeroki zakres przewozów z różnych miejsc pochodzenia, głównie do zakładów UPM Lappeenranta i Kuusankoski. Operacja obejmuje również konserwację i inne transfery wagonów OSJ/GOST pod kontrolą UPM. Transport kolejowy Fenniarail UPM wzrósł jeszcze bardziej od końca 2023 r. dzięki dodatkowej pojemności floty lokomotyw Fenniarail. 

"Operacje rozszerzyły się do poziomu, który jest istotny pod względem ilości i jakości w operacjach drzewnych UPM Metsä. To doświadczenie jest dobrą podstawą do refleksji i planowania przyszłych operacji." mówi Korhonen.