EKL w PKP Cargo zarządza pracą drużyn trakcyjnych

EKL w PKP Cargo zarządza pracą drużyn trakcyjnych

28 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo informuje, że w spółce są sukcesywnie wdrażane nowe narzędzia i metody  poprawiające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Dotyczą one dwóch obszarów – przygotowania zawodowego i szkolenia pracowników oraz rozwoju systemów informatycznych.

EKL w PKP Cargo zarządza pracą drużyn trakcyjnych
Fot. Adam Brzozowski

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w dużej mierze zależy od długości pracy pojazdów i drużyn trakcyjnych. Muszą mieć one zapewniony odpowiedni czas na wypoczynku pomiędzy kolejnymi zmianami roboczymi. PKP Cargo informuje, że dołożono wszelkich starań, by spełniać wszystkie wymogi formalnoprawne związane z czasem pracy maszynistów.

Skuteczne zarządzanie czasem pracy jest wspomagane systemem EKL. Jest on wykorzystywany przez dyspozytorów, którzy na ekranie komputera widzą informacje o konkretnym pociągu i jego drużynie trakcyjnej, włącznie z pozycją na mapie. System pozwala na monitoring czasu pracy pojazdów i drużyn trakcyjnych. Z odpowiednim wyprzedzeniem podpowiada o konieczności dokonania wymiany pracowników obsługujących pociąg oraz sugeruje możliwe warianty dalszego procesu decyzyjnego. Dzięki temu dyspozytor ma pełną wiedzę, których pracowników w danej chwili może zaangażować do pracy.

Oprócz informowania o konieczności zmiany drużyny trakcyjnej obsługującej pociąg, EKL podpowiada możliwości dojazdu do miejsca, gdzie nastąpi wymiana. Do punktu wymiany pracownicy dojeżdżają samochodami służbowymi lub pojazdami firm zewnętrznych, z którymi PKP Cargo współpracuje.

W ostatnim czasie EKL został rozbudowany o nowe funkcjonalności wspierające dyspozytorów w zarządzaniu pracą zespołów drużyn trakcyjnych. Celem wprowadzanych rozwiązań jest ułatwienie pracy dyspozytorów oraz stałe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa poprzez eliminację niewłaściwych decyzji w zakresie czasu pracy.

- Zatrudniamy ponad 4,2 tys. pracowników drużyn trakcyjnych i samodzielnie szkolimy ponad 400 kandydatów na maszynistów. Kwestie bezpieczeństwa traktujemy priorytetowo – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. – Spółka posiada specjalne komórki organizacyjne odpowiedzialne za szkolenia pracowników, bezpieczeństwo ruchu kolejowego i zarządzanie drużynami trakcyjnymi. Na bieżąco monitorujemy zagrożenia, analizujemy zdarzenia i wyciągamy wnioski. Na ich podstawie wdrażamy rozwiązania gwarantujące optymalną realizację procesu przewozowego – dodaje Derda.

PKP CARGO posiada upoważnienie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) do samodzielnego szkolenia i egzaminowania pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Niezależnie od prowadzonych szkoleń, funkcjonująca w strukturach spółki komórka ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego, która analizuje okoliczności i przyczyny wypadków i incydentów kolejowych, w tym tych związanych z pracą maszynistów. Wnioski i rekomendacje płynące z analiz przekazywane są do niezwłocznej realizacji na poziomie wykonawczym procesu przewozowego.

O systemie EKL
Podstawową funkcją systemu EKL jest wspomaganie realizacji procesu przewozowego. Jednak jego funkcjonalności są również wykorzystywane do wsparcia w zakresie planowana pracy drużyn trakcyjnych, włącznie ze szkoleniami, nabywaniem i utrzymywaniem znajomości szlaków oraz autoryzacją na określone serie lokomotyw. Dzięki EKL dyspozytorzy posiadają szereg informacji o pociągu i jego obsłudze, w tym dane o pozycji lokomotywy, relacji pociągu, czasie pracy maszynisty, miejscu planowej podmiany, masie brutto oraz informacje serwisowe.