Niemcy odebrali pierwszego Linka dla NEB

Niemcy odebrali pierwszego Linka dla NEB

17 czerwca 2016 | Źródło: Pesa
PODZIEL SIĘ

Na dworcu Berlin Friedrichstrasse odbyło się uroczyste przekazanie niemieckiemu przewoźnikowi Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) pociągu Link wyprodukowanego w bydgoskiej Pesie. Obecny na uroczystości Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju gratulował polskiemu producentowi uczynienia bardzo ważnego kroku dla firmy i polskiej gospodarki. – Najtrudniej zrobić pierwszy krok i dzisiaj ten krok został zrobionym, wiem, że proces homologacji tych pociągów był trudny, dlatego tym bardziej gratuluję Pesie podołania wymaganiom Jestem dumny z tego, że do Niemiec eksportujemy nie tylko znakomitych piłkarzy, ale także nowoczesne pociągi – powiedział Morawiecki.

Niemcy odebrali pierwszego Linka dla NEB
Fot. Pesa

Nowoczesne Linki są pierwszymi polskimi pojazdami kolejowymi dopuszczone na niemiecką sieć kolejową. Stąd też duża ranga uroczystości, która przypadła na dzień Polsko – Niemieckiego Kongresu Gospodarczego z okazji 25 rocznicy podpisania traktatu o współpracy obu państw. Trudno o bardziej spektakularny akcent tego jubileuszu niż przekazanie niemieckiej firmie pociągu z Bydgoszczy składów, które mają obsługiwać m.in. linię Berlin – Kostrzyń nad Odrą.

– Polskie pociągi mknące po niemieckich torach to znakomite zwieńczenie ćwierćwiecza naszej współpracy. W ten sposób jest to inwestycja nie tylko o wymiernych korzyściach komunikacyjnych dla podróżnych z Polski i Niemiec, ale także spajająca nasze gospodarcze i czysto ludzkie więzi – powiedział wicepremier Morawiecki.

W uroczystości udział wzięli też prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski, przedstawiciele władz Niemiec i Brandenburgii, a obie strony kontraktu reprezentowali: prezes NEB Detlef Broecker i prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. 

Po krótkich wystąpieniach prezes Zaboklicki wręczył prezesowi Broeckerowi akt przekazania pojazdu i obaj zaprosili wszystkich obecnych do zwiedzania Linka, a o 14.09 nowy pociąg wyruszył w pierwszy, promocyjny kurs do Poczdamu.

– Nasze dzisiejsze spotkanie ma znaczenie przełomowe dla Pesy, ale także kilka szerszych symbolicznych wymiarów. Jak widać, także produkty spoza Niemiec – przy dochowaniu warunków jakości i zgodności z przepisami – mogą zostać dopuszczone do eksploatacji na tutejszych torach. Obecność premiera Morawieckiego świadczy o tym, że to wydarzenie ważne dla władz naszego państwa i środowiska przedsiębiorców – powiedział prezes Tomasz Zaboklicki podczas uroczystości. Oddajemy do dyspozycji podróżnych komfortowy – i zarazem ładny, wyróżniający designem - a przede wszystkim bezpieczny DMU; pierwszy na świecie spalinowy pociąg spełniający wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych. Nazywa się Link, bo jak ten internetowy, łączy ludzi. Ten połączy Berlin z Kostrzyniem nad Odrą. A przekazujemy go w dniu, w którym na Mistrzostwach Europy odbędzie się mecz Niemcy - Polska. Wynik jest sprawą otwartą. Poznamy go wieczorem. Tu i teraz wyrażam natomiast bliską przekonaniu nadzieję, że tak jak nikogo w Polsce nie trzeba przekonywać, jakiego formatu bramkarzem jest Manuel Neuer, a w Niemczech nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak wybitnym piłkarzem jest Robert Lewandowski, tak niedługo pasażerowie z obu państw dojdą do przekonania, że jeśli w ruchu regionalnym podróżować na wysokim poziomie komfortu, to Linkiem w barwach NEB dodawał.

Przypomnijmy. Dziewięć pojazdów spalinowych Link do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego w Brandenburgii i w komunikacji transgranicznej z Polską (m.in. Berlin – Kostrzyń n. Odrą) NEB zamówiło w sierpniu 2013 r.  Do realizacji kontraktu obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników Pesy. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 marca zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA.

Ostatecznie, 3 czerwca 2016 r. EBA (Federalny Urząd Kolejnictwa) wydała dopuszczenie do eksploatacji dla spalinowego zespołu trakcyjnego Link dla NEB. To drugi pojazd spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju.

Nowoczesne DMU Link dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich, i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki MTU  (norma III B) pozwalają uzyskać prędkość 140km/h. Wszystkie pojazdy LINK wyposażono w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych WC  oraz w wizualno – akustyczny system informacyjny w celu podróżowania bez barier. W ten sposób Link spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego kolejowego transportu regionalnego. Warto dodać, że jest pierwszym na świecie pociągiem spalinowym spełniającym wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych czyli najwyższe normy bezpieczeństwa pasażerów i obsługi.