SM48-043 w malaturze z lat 90. XX wieku

SM48-043 w malaturze z lat 90. XX wieku

28 września 2018 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

Odnowiona lokomotywa manewrowa zostania zaprezentowana jutro na terenie Zakładu Napraw Taboru PKP Cargotabor w Czerwieńsku koło Zielonej Góry. Później trafi do eksploatacji w CL Małaszewicze.

SM48-043 w malaturze z lat 90. XX wieku
Fot. Artur Chmielewski

Lokomotywa przeszła w Czerwieńsku naprawę na poziomie P4 i ta okoliczność została wykorzystana także do przywrócenia jej historycznych barw (zielono-pomarańczowa malatura była wykorzystywana jeszcze w latach 90.). Prezentacja lokomotywy odbędzie się w sobotę (29 września), w godz. 11.00-14.00 na terenie zakładu w Czerwieńsku, a potem pojazd trafi do obsługi Centrum Logistycznego w Małaszewiczach.

– Dbając o przeszłość, patrzymy w przyszłość – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A. – Modernizacja taboru ma przede wszystkim służyć podnoszeniu naszych zdolności przewozowych, ale jeśli tylko jest taka możliwość, to decydujemy się na przywracanie lokomotywom historycznych barw. W ten sposób dbamy o polskie dziedzictwo kolejowe – wyjaśnia prezes Warsewicz.

SM48-043 to pojazd spalinowy, przeznaczony do prac manewrowych. Został wyprodukowany w 1977 roku w ZSRR, w Briańsku, przez Briański Zakład Maszynowy (Brianskij Maszynostroitielnyj Zawod). Do pracy na PKP lokomotywa trafiła 16 września 1977 r. do byłej lokomotywowni  w Małaszewiczach z przeznaczeniem do obsługi rejonów przeładunkowych na granicy ze Związkiem Sowieckim, a obecnie z Białorusią, a to dlatego, że SM48-043 jest przystosowana do pracy na szerokich torach (1524 mm). Posiada moc 1200 KM i układ osi CoCo. PKP zakupiły ponad 300 lokomotyw tej serii, które w sowieckim kodzie miały oznaczenie TEM2, a w Polsce – SM48. W okresie dotychczasowej eksploatacji lokomotywa przeszła cztery naprawy rewizyjne i dwie główne oraz ostatnią naprawę na poziomie P4 w Zakładzie w Czerwieńsku.