Budżet państwa dofinansuje powrót pociągów do Grodna?

Budżet państwa dofinansuje powrót pociągów do Grodna?

11 kwietnia 2016 | Autor: RW | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Biorąc pod uwagę odmowną decyzję władz województwa podlaskiego i istotne znaczenie społeczne połączenia kolejowego do Grodna, zwłaszcza dla Polaków zamieszkujących tereny przygraniczne na Białorusi, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wznowienie dofinansowania połączeń do Grodna ze środków budżetu państwa.

Budżet państwa dofinansuje powrót pociągów do Grodna?
Fot. Paju, Wikimedia

Aktualnie prowadzona jest analiza kilku wariantów rozwiązania problemu połączeń do Grodna przedstawionych przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne. Jedną z rozważanych opcji jest wykorzystanie grupy wagonów, które mogłyby zostać dołączone do już kursującego pociągu PKP IC.

– Na wybór odpowiedniego wariantu połączenia wpływ mają przede wszystkim koszty jego wykonywania. Rozpoczęły się rozmowy robocze ze stroną białoruską a w drugiej połowie kwietnia 2016 r. uzgadniane będą kwestie formalne połączenia tj. handlowe i techniczno-eksploatacyjne. Rozmowy z partnerem białoruskim nie są łatwe, dlatego ich ostateczny efekt jest trudny do przewidzenia – informuje Piotr Stomma wiceminister w MIB odpowiedzialny za kolej. – Zapewniam, że resort transportu dokłada wszelkich starań w celu sprawnego i korzystnego rozwiązania problemu połączeń kolejowych do Grodna – dodaje.

Jeszcze w styczniu resort tłumaczył, że nie zaplanował w rozkładzie jazdy 2016/2017 przewozów do Grodna ze względu na ograniczony limit środków budżetowych. W 2015 r. ministerstwo  miało umowę z Przewozami Regionalnymi, zgodnie z którą przewoźnik świadczył usługi kolejowe w relacji Grodno – Ełk – Grodno i Grodno – Małkinia – Grodno. Były to dwie pary pociągów kursujących codziennie przez Białystok, a wysokość rekompensaty wyniosła 3,6 mln zł. W ubiegłym roku przewiezionych zostało 13 875 osób, czyli ok. 38 osób dziennie.

Ze względu na transgraniczny charakter przewozów do i z Grodna, tj. wyższą frekwencję pasażerów na odcinkach przygranicznych i niższe obłożenie w miarę oddalania się pociągu od granicy w głąb kraju, resort infrastruktury zwrócił się do marszałka województwa podlaskiego z propozycją przeanalizowania możliwości zamawiania i dotowania tych przewozów ze środków budżetu województwa. Jednakże, samorząd województwa podlaskiego jako ustawowy organizator publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej nie podjął decyzji o uruchomieniu przewozów do Grodna.