Biorąc pod uwagę odmowną decyzję władz województwa podlaskiego i istotne znaczenie społeczne połączenia kolejowego do Grodna, zwłaszcza dla Polaków zamieszkujących tereny przygraniczne na Białorusi, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wznowienie dofinansowania połączeń do Grodna ze środków budżetu państwa.
Aktualnie prowadzona jest analiza kilku wariantów rozwiązania problemu połączeń do Grodna przedstawionych przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne. Jedną z rozważanych opcji jest wykorzystanie grupy wagonów, które mogłyby zostać dołączone do już kursującego pociągu PKP IC.
– Na wybór odpowiedniego wariantu połączenia wpływ mają przede wszystkim koszty jego wykonywania. Rozpoczęły się rozmowy robocze ze stroną białoruską a w drugiej połowie kwietnia 2016 r. uzgadniane będą kwestie formalne połączenia tj. handlowe i techniczno-eksploatacyjne. Rozmowy z partnerem białoruskim nie są łatwe, dlatego ich ostateczny efekt jest trudny do przewidzenia – informuje Piotr Stomma wiceminister w MIB odpowiedzialny za kolej. – Zapewniam, że resort transportu dokłada wszelkich starań w celu sprawnego i korzystnego rozwiązania problemu połączeń kolejowych do Grodna – dodaje.
Jeszcze w styczniu resort tłumaczył, że nie zaplanował w rozkładzie jazdy 2016/2017 przewozów do Grodna ze względu na ograniczony limit środków budżetowych. W 2015 r. ministerstwo miało umowę z Przewozami Regionalnymi, zgodnie z którą przewoźnik świadczył usługi kolejowe w relacji Grodno – Ełk – Grodno i Grodno – Małkinia – Grodno. Były to dwie pary pociągów kursujących codziennie przez Białystok, a wysokość rekompensaty wyniosła 3,6 mln zł. W ubiegłym roku przewiezionych zostało 13 875 osób, czyli ok. 38 osób dziennie.
Ze względu na transgraniczny charakter przewozów do i z Grodna, tj. wyższą frekwencję pasażerów na odcinkach przygranicznych i niższe obłożenie w miarę oddalania się pociągu od granicy w głąb kraju, resort infrastruktury zwrócił się do marszałka województwa podlaskiego z propozycją przeanalizowania możliwości zamawiania i dotowania tych przewozów ze środków budżetu województwa. Jednakże, samorząd województwa podlaskiego jako ustawowy organizator publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej nie podjął decyzji o uruchomieniu przewozów do Grodna.