Kolej na 30 filarach, czyli krakowska łącznica Zabłocie – Krzemionki

Kolej na 30 filarach, czyli krakowska łącznica Zabłocie – Krzemionki

11 kwietnia 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

30 filarów podtrzymywać będzie powstającą łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, dzięki której możliwy będzie szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia. Pierwsze podpory – o charakterystycznym kształcie kielicha – zostały już wybudowane, a wykonawca przystąpił do montażu przęseł.

Fot. PKP PLK

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki nabiera kształtów. Od ul. Dekerta do skrzyżowania ulic Wielickiej, al. Powstańców Śląskich i al. Powstańców Wielkopolskich wybudowano już 14 filarów.

6 kwietnia na plac budowy zostały dostarczone pierwsze elementy konstrukcji stalowej obiektu i rozpoczął się montaż przęseł na estakadzie przy linii kolejowej Kraków Główny – Medyka (nr 91). Przęsła montowane są na podporach docelowych oraz tymczasowych przy użyciu potężnych dźwigów. Po posadowieniu, sekcje przęseł będą ze sobą łączone, a podpory tymczasowe ostatecznie usunięte.

Przy ul. Dekerta powstaną jeszcze 3 podpory. Najwyższą na łącznicy – około 14 m – będzie podpora od strony ul. Romanowicza. Jej budowa w tym rejonie potrwa jeszcze około miesiąca. Odległości między budowanymi podporami wynoszą od 32 do 52 metrów, a dwa przęsła nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich będą miały rozpiętość aż 78 i 81 metrów.

Tymczasem w rejonie skrzyżowania ul. Wielickiej i Powstańców Śląskich – w obrębie zamkniętej estakady drogowej Obrońców Lwowa – trwają prace związane z wykonywaniem pali pod podpory.

17/18 kwietnia rozpocznie się trzeci etap budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wprowadzone zostaną kolejne zmiany w organizacji ruchu samochodowego, które pozwolą na kontynuowanie prac związanych z wykonywaniem podpór estakad kolejowych. Tego dnia zamknięty zostanie jeden pas al. Powstańców Śląskich w kierunku ul. Wielickiej, a także zwężony wlot od Al. Powstańców Wielkopolskich do dwóch pasów na wprost, z utrzymaniem wszystkich relacji. Ponadto dla komunikacji miejskiej wprowadzony zostanie buspas w al. Powstańców Wielkopolskich, na odcinku od ul. Stoczniowców do skrzyżowania z ul. Wielicką. Zmiany pozwolą na wykonanie dwóch podpór pod estakady kolejowe przy al. Powstańców Wielkopolskich, których fundamenty znajdą się pod powierzchnią jezdni.

18 kwietnia rozpoczną się także prace modernizacji oraz wydłużenia przejścia podziemnego na Zabłociu, w rejonie ul. Kącik i ul. Lipowej. Zmodernizowany obiekt wyposażony zostanie m.in. w nowe oświetlenie oraz monitoring. W celu wykonania planowanych prac przejście zostanie zamknięte na okres około 3 miesięcy.