Finisz modernizacji odcinka Kłobuck - Miedźno. PLK kontynuuje prace na Węglówce

Finisz modernizacji odcinka Kłobuck - Miedźno. PLK kontynuuje prace na Węglówce

01 września 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Na poprawę trasy Bytom - Zduńska Wola Karsznice do 2018 r. PKP PLK przeznaczą 84 mln zł. We wrześniu na Węglówce kończy się przebudowa na odcinku Kłobuck - Miedźno. Odnowa toru, mostu i wiaduktów usprawni przejazd pociągów, które przyśpieszą nawet do 120 km/h. Poprawi się też bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo –drogowych.

Finisz modernizacji odcinka Kłobuck - Miedźno. PLK kontynuuje prace na Węglówce
Fot. PKP PLK

Na Węglówce, odcinku Kłobuck – Miedźno roboty objęły wymianę i wzmocnienie toru, gdzie  wykonano również regulację sieci trakcyjnej. Nowe urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego zamontowano na stacjach oraz na szlaku pomiędzy tymi stacjami. Sprawny przejazd pociągów w okresie zimowym zapewnią nowe urządzenia elektrycznego ogrzewania, w jakie zostały wyposażone wszystkie rozjazdy. Powstała nowa linia zasilania. Przebudowano 4 przejazdy kolejowo – drogowe, a poprawa jezdni ułatwi przejazd kierowcom.

W ruchu towarowym szczególnie istotny jest płynny przejazd pociągów, m.in. przez obiekty inżynieryjne. W ramach zadania przeprowadzono roboty na 7 obiektach (5 przepustów oraz most i wiadukt). Teraz są przystosowane do większej prędkości pociągów. Wartość umowy wynosi 23,4 mln zł netto.

Nie tylko Kłobuck - Miedźno

Zadanie „Wykonanie rewitalizacji toru nr 2 linii kolejowej nr 131 na szlaku Kłobuck – Miedźno” prowadzone jest w ramach projektu ”Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Bytom - Zduńska Wola Karsznice”.  Realizacja przewidziana jest do 2018 roku. Wartość przedsięwzięcia to ok. 84 mln zł.

Poza odcinkiem Kłobuck – Miedźno w realizacji jest przebudowa wiaduktu nad ul. Częstochowską w Tarnowskich Górach. Wyeksploatowana konstrukcja zostanie wymieniona na żelbetową. Obiekt stanowił tzw. wąskie gardło dla ruchu kolejowego – z ograniczeniami prędkości do 20 km/h. Roboty rozpoczęto w czerwcu br. Umowa ma zostać zrealizowana do końca 2018 r. Jej wartość to 8,6 mln zł netto.

Rewitalizowany jest tor nr 1 na odcinku Bytom Północ – Radzionków (dł. ok. 4 km) i tor nr 2 na odcinku Chorzew Siemkowice - Chociw Łaski (ok. 21 km). Roboty, które rozpoczęto w czerwcu, potrwają do końca 20218 r. Ich wartość to 52 mln zł. Zakładany efekt to możliwość prowadzenia pociągów z prędkością 120 km/h.

Kolejarze pamiętają bohaterów września 1939 r.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zwiększają obecnie możliwości Węglówki. Kończymy prace na odcinku Kłobuck – Miedźno. Pamiętamy także o historii tej linii – znaczeniu jakie miała w gospodarce oraz o bohaterskich walkach z września 1939r. Kolejarze złożyli dziś kwiaty pod pomnikiem w Mokrej upamiętniającym bohaterską obronę kraju. – mówi Andrzej Kudła, zastępca dyrektora regionu śląskiego PKP PLK.

1 września 2017 r., w 78. rocznicę wybuchu II wojny światowej, kolejarze złożyli kwiaty pod pomnikiem w Mokrej, upamiętniającym bohaterską obronę wojsk polskich w pierwszym dniu wojny.

W okolicach tej miejscowości doszło do jednego z pierwszych starć zbrojnych Wojska Polskiego podczas II wojny światowej. Miejsce to ma ścisły związek z koleją. W toczonych walkach główną linię obronną wojsk polskich stanowił nasyp kolejowy na odcinku Kłobuck – Miedźno. Jednym z newralgicznych, bronionych punktów był wiadukt kolejowy w Mokrej. Ponadto, wsparcie ogniowe na odcinku Kłobuck – Miedźno zapewnił żołnierzom Wołyńskiej Brygady Kawalerii pociąg pancerny Śmiały. Wspomnianą akcję upamiętnia głaz z napisem pod wiaduktem kolejowym w Mokrej. 

Magistrala Węglowa to historycznie (do II wojny światowej) linia 131 na odc. Herby Nowe – Nowa Wieś Wielka i linia 201 na odc. Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia . Był to jeden z najdłuższych ciągów komunikacyjnych w kraju, który łączył Górnośląski, Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z Portem Gdynia.

Dzisiaj funkcję tę pełni linia nr. 131 na odcinku Chorzów Batory – Tczew z linią nr 201 na odc. Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo, która dodatkowo stanowi też podstawowe połączenie z Portem w Gdańsku. Trasa prowadzi przez teren pięciu województw i 17 powiatów. Prace na Węglówce znacząco wpływają na poprawę warunku przewozów towarów i konkurencyjność transportu kolejowego.

Warto też dodać, że na stacji PKP Herby Nowe jest Sala Tradycji Magistrali Węglowej Śląsk – Porty, im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowe tramwaje nie dla Olsztyna Nowe tramwaje nie dla Olsztyna
Następny artykuł Nowa lokomotywa Siemensa wyjechała na tory Ameryki Nowa lokomotywa Siemensa wyjechała na tory Ameryki