Budowa linii z Trzcińca przez lotnisko do Solca Kujawskiego porzucona?

Budowa linii z Trzcińca przez lotnisko do Solca Kujawskiego porzucona?

06 listopada 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wygląda na to że budowa linii kolejowej na bydgoskie lotnisko, w ramach dawnej perspektywy unijnej pn. „BiT City II”, nie będzie możliwa do zrealizowania przez najbliższe lata. Okazuje się, że projekt wart 363 mln zł nie widnieje na żadnej liście inwestycyjnej, a sam Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego nie zgłosił budowy nowej linii jako potencjalnego projektu inwestycyjnego.

Budowa linii z Trzcińca przez lotnisko do Solca Kujawskiego porzucona?
Fot. Port Lotniczy Bydgoszcz

Przypomnijmy -  w sierpniu 2016 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarządu Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz podczas którego omówiono możliwość realizacji inwestycji pn.: „BiT City II” jako kontynuacja Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym.

Projekt o łącznej wartości 363 mln zł zakładał budowę połączenia kolejowego Trzciniec – Solec Kujawski przez Port Lotniczy. Prace miały być realizowane w dwóch etapach. Wówczas zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego wskazał na konieczność rozważenia jednoczesnej realizacji I i II etapu projektu biorąc pod uwagę szerszy aspekt inwestycji, a mianowicie osiągnięcie istotnego oddziaływania na poziomie regionalnym i ponadregionalnym projektu, które jest możliwe jedynie przy założeniu realizacji całości projektu (tj. budowy linii od Trzcińca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego).

W ocenie PKP PLK zarówno I jak i II etap projektu wymagają przeprowadzenia ponownej analizy pod kątem oceny zasadności ekonomicznej i społecznej projektu. Opracowane wcześniej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) nie spełnia aktualnych wymagań określonych dla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020, dlatego konieczna byłaby jego aktualizacja. Dla etapu II należałoby ponadto wykonać całą dokumentację przedprojektową oraz uzyskać decyzję środowiskową. Należałoby także jednoznacznie rozstrzygnąć kwestie dotyczące podmiotu realizującego projekt oraz zarządzana linią po jej wybudowaniu.

W związku z powyższym, PKP PLK nie przewiduje budowy linii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski w perspektywie 2014 – 2020.

Należy też zwrócić uwagę, że bezpośredni projekt obejmujący tę linię nie występuje w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku oraz nie został wpisany do Kontraktu Terytorialnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (zarówno na listę podstawową jak i warunkową).

Ogranicza to możliwości finansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 oraz ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ponadto nie jest możliwe uzyskanie finansowania ze środków krajowych z powodu wykorzystania całej obecnie dostępnej alokacji.

- PKP PLK prowadzą aktualnie działania mające na celu stworzenie listy projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych perspektywach. W toku przygotowania listy potencjalnych inwestycji kolejowych dla perspektywy po roku 2020 wysłano zapytania do m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz Portu Lotniczego Bydgoszcz. Urząd Marszałkowski w przesłanej odpowiedzi nie zgłosił budowy nowej linii do lotniska jako potencjalnego projektu inwestycyjnego, natomiast Port Lotniczy nie udzielił odpowiedzi – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.