Koleje Śląskie będą wozić pasażerów do lotniska Katowice w Pyrzowicach. Umowa podpisana.

Koleje Śląskie będą wozić pasażerów do lotniska Katowice w Pyrzowicach. Umowa podpisana.

24 listopada 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Samorząd Województwa Śląskiego odpowiedzialny za organizację publicznego transportu zbiorowego, zdecydował się zlecić realizację przewozów spółce Koleje Śląskie. Uruchomienie połączenia kolejowego to efekt wieloletnich starań i realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji polegającej na modernizacji linii kolejowej nr 182. Dzisiaj w Urzędzie Marszałkowskim podpisana została umowa, na podstawie której Koleje Śląskie będą wozić pasażerów do lotniska Katowice Airport aż do końca 2030 roku. Szacuje się, że początkowo, z różnych przyczyn, obłożenie pociągów może osiągać maksymalnie 20%.

Koleje Śląskie będą wozić pasażerów do lotniska Katowice w Pyrzowicach. Umowa podpisana.
Umowę podpisuje Patryk Świrskii, prezes zarządu Kolei Śląskich. Fot. Kurier Kolejowy

 

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej zorganizowanej w związku z podpisaniem umowy, marszałek Jakub Chełstowski powiedziaół, że to na dzisiaj jedyne sensowne rozwiązanie. W związku z prowadzonymi pracami na linii kolejowej łączącej Katowice z Tarnowskimi Górami, przebiegającej przez Chorzów i Bytom, nie jest możliwe na razie bezpośrednie połączenie portu lotniczego z Katowicami.

Istniało alternatywne rozwiązanie, w myśl którego można by uruchomić połączenie z Katowic przez Sosnowiec, Będzin, Dąbrowę Górniczą i Zawiercie. Jednak nie było sensu brać go pod uwagę, ponieważ w nieodległej przyszłości (prawdopodobnie przełom stycznia i lutego 2024 roku) ruch pociągów w tym kierunku również będzie ograniczony w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego.

 

Umowa podpisana. Fot. Kurier Kolejowy

 

Wraz z wejściem w życie z dniem 10 grudnia br. rozkładu jazdy 2023/2024 zostanie uruchomionych 10 par pociągów relacji Częstochowa - Pyrzowice Lotnisko - Tarnowskie Góry i z powrotem kursujących codziennie przez siedem dni w tygodniu i zatrzymujących się na stacjach i przystankach osobowych: Częstochowa, Częstochowa Raków, Poraj, Myszków, Zawiercie, Poręba, Siewierz, Mierzęcice, Pyrzowice Lotnisko, Miasteczko Śląskie Centrum, Tarnowskie Góry. W przyszłości po zakończeniu modernizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry - Katowice będzie można uruchomić również bezpośrednie pociągi łączące lotnisko w Pyrzowicach z Katowicami.

Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA - spółki zarządzającej Katowice Airport powiedział, że bez uruchomienia długo wyczekiwanego połączenia kolejowego lotnisko nie miałoby szans na rozwój zgodny z planem. W tym roku szacuje się, że port obsłuży około 5,6 mln pasażerów, a plany na nadchodzące lata są ambitne. - To połączenie ma być dedykowane pasażerom, którzy będą docierać na pokładach pociągów do Pyrzowic, ale musimy pamiętać też o tym, ile osób pracuje dziś w Pyrzowicach. To jest miejsce pracy dla 5 tys. osób. W 2028 roku planujemy obsłużyć 7,5 mln pasażerów. Adekwatnie do tego będą rosły miejsca pracy i w tym samym roku około 8 tys. osób będzie pracowało w Pyrzowicach - powiedział prezes Tomasik. Nie jest wykluczone, że pracownicy portu będą stanowić większość pasażerów pociągów. Nawet  po uruchomieniu połączenia kolejowego z Katowic przez Tarnowskie Góry, jednak szybciej będzie można dojechać do lotniska autem czy autobusem ZTM. Przejazd pociągiem w relacji Katowice - Pyrzowice ma zajmować około 1 godzinę.

 

Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. Fot. Kurier Kolejowy

 

Trasa, która będzie obsługiwana przez Koleje Śląskie od 10 grudnia wygląda następująco: Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie Centrum -Pyrzowice Lotnisko - Mierzęcice – Siewierz - Poręba - Zawiercie - Myszków - Poraj - Częstochowa Raków - Częstochowa.

Samorząd Województwa Śląskiego podpisał z Kolejami Śląskimi umowę o wartości 135,6 mln złotych, na okres aż do 14 grudnia 2030 roku. Pociągi będą jeździły z częstotliwością mniej więcej co 2-3 godziny. Jak szacuje przewoźnik, początkowo obłożenie składów kursujących na nowej linii S9 powinno wynosić około 15-20 proc. – To nie odbędzie się kosztem oferty na innych liniach. Jesteśmy w stanie zapewnić 10 par, zgodnie z naszymi aktualnymi możliwościami taborowymi – powiedział Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich. Jednak regionalny przewoźnik nie będzie jedynym, który obsłuży port lotniczy. Do Katowice Airport będzie można dojechać na przykład z Krakowa na pokładzie pociągu PKP Intercity.

Katowice także doczekają się połączenia z Lotniskiem. Dojazd ma się docelowo odbywać przez Tarnowskie Góry. To krótsza trasa niż przez Zawiercie. Przewidywany czas jazdy pociągu do Pyrzowic z Tarnowskich Gór to niecałe 20 minut, a z Katowic podróż ma zająć około godzinę. Jednak na przejazd tą trasą trzeba poczekać jeszcze rok. W związku z trwającą inwestycją na odcinku Chorzów - Bytom - Nakło Śląskie na razie, zamiast pociągów Kolei Śląskich, kursują tu autobusy. Jak informuje PKP PLK, całość zmodernizowanej infrastruktury pasażerskiej zostanie udostępniona w III kwartale 2024 roku. Wszystko wskazuje na to, że z katowickiego dworca pociągi do stacji Pyrzowice Lotnisko pojadą w listopadzie lub grudniu przyszłego roku.

 

Wystąpienie Patryka Świrskiego, prezesa Kolei Śląskich. Fot. Kurier Kolejowy

 

Podczas tej samej konferencji prasowej marszałek Chełstowski poinformował, że zarząd województwa zdecydował o rozstrzygnięciu przetargu na 22 (plus możliwe dodatkowo 8) nowoczesne pociągi dla Kolei Śląskich. Wartość inwestycji wynosi 1,57 mld zł.

To większy z dwóch przetargów na nowe pojazdy dla Kolei Śląskich, które ogłoszono w marcu br. Oba zamówienia dotyczą pociągów czteroczłonowych - ogółem 25 egzemplarzy w zamówieniu podstawowym. W prawie opcji zamówienia mogą zostać zwiększone łącznie do nawet 35 pociągów.

23 sierpnia Koleje Śląskie podpisały już z nowosądeckim Newagiem umowę na zakup trzech pojazdów, z opcją nabycia dwóch dodatkowych, we własnym postępowaniu przewoźnika. Ze względu na liczbę pytań, dopiero pod koniec sierpnia otwarto oferty w drugim przetargu na 22 jednostki plus opcjonalnie osiem (postępowanie to realizują KŚ dla woj. śląskiego na pojazdy kupowane dla tego przewoźnika przez samorząd województwa).

Samorzad Województwa zdecydował się przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zakresu zakupu 1,019 mld zł brutto (22 pociągi). Jedyna oferta Newagu opiewała na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe (maksymalna łączna cena całkowita).

Pierwszy pociąg z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach. Zamówienie ma być współfinansowane ze środków programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (w działaniu pod nazwą: Regionalny tabor kolejowy). Przed podpisaniem umowy na wniosek KŚ zostanie jeszcze przeprowadzona kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.