Lokomotywa ma zostać dopuszczona do eksploatacji w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. W Czechach mają pojawić się w pociągach między Warszawą a Wiedniem, a PKP liczy na nie także w połączeniach do Niemiec.
Newag rozpocznie w tym tygodniu testy swojej nowej lokomotywy serii E4MSUa-002 na torze testowym w Instytucie Kolejnictwa. Jest to obecnie najszybsza maszyna w Polsce, która niedawno osiągnęła prędkość 240 km/h podczas testów.
Przybycie na tor zostało ogłoszone przez VUZ w mediach społecznościowych. Lokomotywa E4MSUa-002 przybyła do Velim, jej starsza o kilka tygodni "siostra" o numerze 001 ustanowiła polski rekord prędkości w październiku.
Lokomotywa o przydomku Griffin zostanie przejęta przez polskiego narodowego przewoźnika PKP Intercity po zakończeniu testów. PKP Cargo przywiozło lokomotywę do Velim wraz z lokomotywą Dragon 2.
Nowa czteroosiowa lokomotywa ma 19,9 metra długości i waży 89 ton. Maksymalna moc wynosi 6,5 MW. Wszystkie piętnaście lokomotyw ma zostać dostarczonych do 2025 r., a pierwsza z nich wejdzie do eksploatacji w przyszłym roku. Producent oznaczył ją jako E4MSUa.
PKP Intercity początkowo zamówiło piętnaście takich lokomotyw, a w styczniu zakontraktowało dostawę 65 kolejnych.
Lokomotywy docelowo otrzymają homologację na sześć krajów, dzięki czemu będą obsługiwać składy wagonowe nie tylko na polskiej, ale i europejskiej sieci kolejowej. W ramach umowy producent będzie musiał uzyskać zezwolenia na eksploatację pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. W Czechach mają pojawić się w pociągach między Warszawą a Wiedniem, a PKP liczy na nie także w połączeniach do Niemiec.