Łódzkie: remonty łącznic

Łódzkie: remonty łącznic

25 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na łącznicę Łódź Widzew – Łódź Olechów wrócą pociągi. Do końca września potrwa naprawa  leżącego na niej wiaduktu. PLK planują  w 2013 r. wymianę nawierzchni na całej trasie. Remontowany jest też odcinek Pękowice – Bęzelin w węźle koluszkowskim.

Fot. Kasper Fiszer

Po wielomiesięcznej przerwie jadące od strony Widzewa pociągi będą mogły wjeżdżać na ważną w ruchu towarowym stację Łódź Olechów dwutorową łącznicą nr 541 Łódź Widzew – Łódź Olechów .

Obecnie trwają prace na zamkniętym przed czterema laty wiadukcie znajdującym się pomiędzy odgałęzieniem łącznicy od toru głównego w stacji Olechów, a posterunkiem ŁOC, z którego po zamknięciu wiaduktu można było zjechać inną łącznicą – nr 831. – Wykonywane prace służą przywróceniu ruchu kolejowego na tym odcinku – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

I most, i tory

Prace objęły m.in. zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowych w obu torach, wymianę mostownic, zabudowę dziobów odbojnic, wykonanie odwodnienia, przebudowę chodników drewnianych na pomost z kratek stalowych, zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych przyczółków i wykonanie ich izolacji. Wykonawcą robót jest gdańska spółka Polwar. – Planowany termin zakończenia inwestycji to 30 września – mówi rzecznik CRI.

W przyszłym roku PLK planują wymianę nawierzchni na całej długości tej siedmiokilometrowej łącznicy. Na razie nie wiadomo, jakie pociągi skierowane zostaną wyremontowanym torem. – Uzależnione będzie to od potrzeb przewozowych – tłumaczy Dutkiewicz.

Od początku lat 90. XX w. odcinek ten nie był używany w ruchu pasażerskim. Do dziś istnieją natomiast perony przystanku Łódź Andrzejów Szosa, który zlokalizowany był przy przecięciu toru z ul. Rokicińską, nieopodal stacji Łódź Andrzejów na linii do Koluszek.

Remont w Koluszkach

Prace trwają także na innej łącznicy w regionie – nr 538 Pękowice – Bęzelin. PLK wymieniają prawie półtora kilometra nawierzchni w obu torach linii. – Zakres robót obejmuje też wymianę dwóch rozjazdów, podbicie stabilizacyjne, obsianie skarp, naprawę odwodnienia i roboty okołotorowe – wylicza Dutkiewicz. Wykonanie tych robót ma na celu likwidację wbudowanych szyn obrabianych cieplnie – dodaje.

Remontowana łącznica pozwala na ominięcie stacji Koluszki przez pociągi jadące z Łodzi w kierunku Częstochowy, a tym samym na przejazd przez węzeł koluszkowski bez zmiany czoła. – Linie kolejowe nr 1 i 17 stanowią ważny ciąg komunikacyjny w ruchu pociągów. Ważne było wyremontowanie tego łącznika pomiędzy zmodernizowanymi liniami – podkreślił Dutkiewicz.

Rozpoczęta w czerwcu inwestycja skończy się w październiku. Realizuje ją Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania. Finansowana jest ze środków przyznanych zarządcy infrastruktury z Funduszu Kolejowego.

Obecnie prace nie wymuszają zmiany trasy pociągów pasażerskich – omijające na co dzień stację Koluszki składy wjeżdżały na nią tylko przez kilka dni sierpnia, gdy zamknięte były oba tory łącznicy.

Będą kolejne remonty

Prace prowadzone na łącznicach w Łodzi i w węźle koluszkowskim nie są jedynymi inwestycjami w infrastrukturę torową w regionie łódzkim. Aktualnie trwa odbiór techniczny odbudowanego drugiego toru pomiędzy stacjami Chojny i Widzew, a w przyszłym roku rozpocznie się rewitalizacja odcinka Łódź Widzew – Zgierz.

Na początku września PKP PLK podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego umowę o jej dofinansowanie. W ramach projektu przebudowane zostanie 12 km toru i odnowione będą trzy przystanki. – Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2013 – 2014. Jej całkowita wartość wynosi 23,1 mln zł brutto – informuje PLK.