Pierwszy tramwaj TINA najnowszej generacji dostarczył Stadler do Darmstadt

Pierwszy tramwaj TINA najnowszej generacji dostarczył Stadler do Darmstadt

16 grudnia 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

HEAG mobilo jako pierwsza lokalna firma transportowa zamówiła w sumie 25 tramwajów TINA najnowszej generacji od firmy Stadler. Niespełna dwa lata po podpisaniu umowy pierwszy tramwaj TINA dotarł 15.12. br. do Darmstadt. Rozpoczęcie eksploatacji zaplanowano na jesień 2023 roku po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów.

 

Pierwsza TINA dotarła do Darmstadt. Fot. Stadler Rail

 

Wczoraj (15.12. br.) po raz pierwszy na torach można było zobaczyć tramwaj Stadlera najnowszej generacji w Darmstadt. HEAG mobilo i producent Stadler zaprezentowali model TINA, który będzie kursował w Darmstadt, jako nowa seria ST15, na międzynarodowych targach InnoTrans we wrześniu 2022 roku, a pierwszy pojazd został właśnie dostarczony do Darmstadt.

"Jestem zachwycona, że wreszcie mogę odebrać pierwszy tramwaj z nowej serii" - mówi HEAG mobilo Dyrektor Zarządzający Ann-Kristina Natus. Pojazd został przeciągnięty przez tramwaj z serii ST14 do zajezdni w Kranichstein przez Bismarckstrasse i Frankfurter Strasse. "Teraz rozpocznie się faza uruchomienia. Aby przygotować tramwaj do homologacji przez urząd nadzoru technicznego, przeprowadzonych zostanie wiele jazd próbnych i pomiarów. Prowadzimy też szkolenia dla naszej kadry motorniczych i pracowników szkoły jazdy, warsztatu i centrum sterowania ruchem, aby byli gotowi do użytkowania tramwajów TINA" - wyjaśnia Natus. 

 

Pierwsza TINA zjeżdża z platformy samochodowej na tor sieci tramwajowej w Darmstadt. Fot. Stadler Rail

 

Kolejne pojazdy będą dostarczane w najbliższych tygodniach i miesiącach. Dirk Schillings, dyrektor techniczny ds. Lekkich Pojazdów Szynowych w firmie Stadler wyjaśnia - "Dziś świętujemy ważny kamień milowy dla naszej najnowszej generacji tramwajów. Cieszymy się, że po odbiorze fabrycznym pierwszy pojazd TINA rozpoczyna właśnie fazę testową na sieci tramwajowej Darmstadt. Jesteśmy przekonani, że nowe niskopodłogowe pojazdy spełnią wysokie wymagania zarówno pasażerów, jak i HEAG mobilo."

Pasażerowie w Darmstadt i powiecie Darmstadt-Dieburg będą mogli doświadczyć nowych tramwajów od jesieni przyszłego roku. Nowy tabor powinien być kompletny latem 2024 roku. "Publiczny Transport publiczny jako zrównoważony i ekologiczny środek transportu musi być nie tylko dalej rozbudowywany i wzmacniany poprzez nasze koncepcje nowych linii, musi być również nowoczesny i atrakcyjny. Z niecierpliwością czekam na na pierwszą podróż TINA" - mówi Michael Kolmer, kierownik transportu w Darmstadt, mieście nauki.

Oprócz pojazdów dla Darmstadt, Stadler dostarcza również 25 tramwajów TINA do firmy Baselland Transport AG, 28 tramwajów TINA do Rostocker Strassenbahn AG  i 56 tramwajów TINA do Hallesche Verkehrs AG. W listopadzie 2022 roku holenderski HTM ogłosił również m.in. przyznanie Stadlerowi zamówienia na 50 TINA plus opcje. Te kolejne sukcesy w bardzo krótkim czasie potwierdzają, że innowacyjna koncepcja pojazdu spełnia wysokie wymagania zarówno pasażerów, jak i klientów.

 

Pierwsza TINA w zajezdni w Darmstadt. Fot. Stadler Rail

 

Duża elastyczność w połączeniu z wysokim stopniem standaryzacji wyróżnia nową rodzinę tramwajów TINA. Nazwa TINA oznacza po niemiecku "Total Integrierter Niederflur-Antrieb" (Całkowicie Zintegrowany Napęd Niskopodłogowy). Jego nowo zaprojektowany, zgłoszony do opatentowania wózek może być stosowany w szerokim zakresie typów pojazdów i wymagów. Platforma TINA oferuje rozwiązanie dla każdej koncepcji tramwaju - czy to napęd na oś, niezależne koła, obrotowe lub nieobrotowe wózki, różne rozstawy torów lub różne szerokości pojazdu.

Oprócz niskiej podłogi, TINA charakteryzuje się w szczególności przestronnością, szerokimi przejściami, dużą ilością miejsca na nogi i stopy, panoramicznymi oknami, wielofunkcyjnymi panelami i nowym wyglądem specjalnie dostosowanym do potrzeb pasażerów. Zoptymalizowany przedział pasażerski umożliwia nieograniczony
dostęp do siedzeń z każdych drzwi pojazdu. Na życzenie klienta - tak jak w przypadku modelu TINA dla HEAG mobilo GmbH - zamiast ramp można zamontować małe stopnie. W zakresie efektywności energetycznej pojazd zyskuje dzięki zoptymalizowanemu systemowi napędowemu, niskiej masie pojazdu i opcjonalnemu wykorzystaniu ciepła wydzielanego z silnika.