Raport roczny PKP Cargo

Raport roczny PKP Cargo

28 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rok 2011, rok jubileuszu 10-lecia PKP Cargo, był dla spółki pod wieloma względami rekordowy. Najbardziej spektakularny był rekordowy wynik finansowy netto, który wyniósł 398,6 mln zł i był niemal dwuipółkrotnie większy od najwyższego do tej pory zysku, jaki spółce udało się osiągnąć w 2002 r., czyli 160 mln zł.

Fot. Kuba Batorowicz

Przychody netto PKP Cargo ze sprzedaży i zrównane w 2011 r. wyniosły 5,064 mld zł. Stanowi to wzrost o 9,2 proc. wobec roku 2010. Koszty działalności operacyjnej zamknęły się kwotą 4,699 mld zł i wzrosły o 2,6 proc. Po raz pierwszy w historii spółki opinia wydana przez biegłego rewidenta nie zawierała żadnych zastrzeżeń i nie wiązała się z konieczności tworzenia rezerw, stąd znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do wyników wstępnych, które szacowane były na poziomie 230-240 mln zł.

Zobacz raport PKP Cargo w prezentacji flash

Do poprawy wyniku finansowego za 2011 r. przyczyniło się rozwiązanie rezerw na kolejowe świadczenia przejazdowe, w związku ze zmianą zasad, z inicjatywy właściciela, na jakich PKP Cargo będzie wykupywać w kolejnych latach uprawnienia do kolejowych świadczeń przejazdowych dla pracowników, emerytów, rencistów i członków rodzin (łącznie ponad 120 mln zł), a także podatek odroczony w kwocie 60 mln zł. Spółka utworzyła aktywo na odroczony podatek dochodowy od całości pozostałych do rozliczenia strat podatkowych za lata 2008-2009, w związku ze strategią na lata 2012 – 2016, wskazującą istnienie dużego prawdopodobieństwa rozliczenia w przyszłości całości strat podatkowych.

Powrót do czasów sprzed kryzysu
Najwyższy w historii PKP Cargo zysk netto mógł być jeszcze wyższy, gdyby nie decyzja o sfinansowaniu z własnych środków programu dobrowolnych odejść pracowników o wartości niemal 90 mln zł w pierwszej połowie 2011 r. Rok 2011 również był rekordowy, jeśli chodzi o wysokość inwestycji. Łączne nakłady inwestycyjne spółki wyniosły 548,5 mln zł, czyli o ok. 44 proc. więcej niż w roku 2010. Zdecydowanie największa część tych środków przeznaczona została na modernizację i zakupy lokomotyw (270,5 mln zł) oraz wagonów (105,6 mln zł). Wśród pozostałych najważniejszych celów inwestycyjnych znalazły się wydatki na informatyzację, budownictwo inwestycyjne oraz maszyny i urządzenia.

Pod względem wolumenu przewozów rok 2011 to dla PKP Cargo powrót do czasów sprzed kryzysu w 2009 r. W 2011 r. spółka przetransportowała 130,5  mln ton ładunków, o 9,1 proc. więcej niż w roku 2010 (119,6 mln ton). Osiągnięty wynik jest również o ponad 11 proc. lepszy od pierwotnego planu, a także o 1,6 proc. wyższy od skorygowanej w drugiej połowie roku prognozy przewozów na poziomie 128,4 mln ton. To jednocześnie wielkość porównywalna do 134,4 mln ton, przewiezionych przez PKP Cargo w 2008 r. Zdecydowanie najbardziej, bo o ponad połowę, wzrosły w 2011 r. przewozy kruszyw, w związku z boomem budowlanym w infrastrukturze transportowej przed mistrzostwami Euro 2012. W efekcie udział kruszy, czyli kamienia, żwiru, wapna w łącznych przewozach spółki zwiększył się o ok. 17 proc. do blisko jednej czwartej wszystkich przewozów.

Wzrost intermodalu
W dalszym ciągu najważniejszą w przewozach firmy grupą towarową pozostał węgiel kamienny, którego w 2011 r. PKP Cargo przetransportowało 52,5 mln ton, praktycznie tyle samo, co rok wcześniej. Znaczący wzrost przewozów odnotowano w takich grupach, jak przewozy intermodalne (wzrost o niemal jedną trzecią), a także w powiązanych z przemysłem budowlanym – piasku (wzrost o 41 proc.) i cemencie (wzrost o 15 proc.). W roku 2011 PKP Cargo uruchomiło 292 256 pociągów towarowych. Praca eksploatacyjna zrealizowana w ruchu na liniach PKP Polskich Linii Kolejowych wyniosła w tym czasie 53 655 221 pockm.

Przewozy zagranicą
Ubiegły rok stanowił prawdziwy przełom w realizacji samodzielnych przewozów spółki poza granicami Polski. Wydarzeniem bez precedensu było uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa na rynek niemiecki, gdyż PKP Cargo to jedyny duży przewoźnik europejski, któremu udało się pozyskać taki dokument. Z kolei rynek czeski był miejscem za granicą, gdzie spółka była obecna w 2011 r. w zdecydowanie największym stopniu (uruchomionych 3943 pociągów). W Niemczech PKP Cargo uruchomiło w tym okresie 330 pociągów, na Słowacji 124 pociągi. Przychody z działalności zagranicznej zamknęły się stosunkowo niewielką kwotą 27,5 mln zł, ale to dopiero początek takiej aktywności spółki. Rok 2011 to również pierwszy rok działalności spółki PKP Cargo International, utworzonej pod koniec 2010 r. w Bratysławie przez PKP Cargo wspólnie z austriackim partnerem Trade Trans Invest.

Odnowa taboru
Według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. PKP Cargo dysponowało łącznie 2502 lokomotywami, z których 2493 to lokomotywy stanowiące własność spółki. Pozostałe lokomotywy to 8 leasingowanych lokomotyw wielosystemowych EU45,  przeznaczonych do obsługi międzynarodowego ruchu towarowego do Niemiec i Czech (lokomotywy  te mogą być również eksploatowane na terenie Słowacji, Austrii i Węgier). Wśród ogólnej liczby lokomotyw 1225 sztuk to lokomotywy elektryczne (49 proc.), a 1277 sztuk to lokomotywy spalinowe (51 proc.).

Średni wiek lokomotyw wynosił na koniec 2011 r. 33,8 lat. Wiek i parametry techniczne posiadanego parku pojazdów trakcyjnych determinują określone potrzeby w zakresie modernizacji lokomotyw, co m.in. przyczynia się do wydłużania ich okresu życia o kolejne 20 lat. W 2011 r. PKP Cargo na modernizację lokomotyw wydało łącznie 216, 9 mln zł. Oprócz tego spółka dysponuje 65 453 wagonami. Struktura wagonów zawiera 10 rodzajów wagonów towarowych, w których jest eksploatowanych ok. 60 serii oraz ponad 140 typów konstrukcyjnych. Ich średni wiek to 26,6 lat. Spółka zakupiła w ubiegłym roku 422 sztuk węglarek o normalnej budowie oraz dwie węglarki od Instytutu Kolejnictwa za kwotę łączną 105,7 mln zł.