Dwie oferty w przetargu na wagony dla KŚ

Dwie oferty w przetargu na wagony dla KŚ

13 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W przetargu Kolei Śląskich na dostawę w formie rocznej dzierżawy 50 i 17 wagonów osobowych do obsługi ruchu pasażerskiego na Śląsku wpłynęło po jednej ofercie. Wiadomo już, że składy prowadzić będzie 15 lokomotyw elektrycznych, które dostarczy konsorcjum Lotos Kolej i Railpool.

Fot. Rafał Wilgusiak

- Obecnie oferty są analizowane przez komisję przetargową. Procedura powinna się zakończyć w ciągu kilku dni – mówi Adam Warzecha, rzecznik Kolei Śląskich. Dopiero wówczas będzie wiadomo, kto konkretnie zgłosił się w przetargu i jakie ceny zaoferował.

Roczna dzierżawa 50 wagonów osobowych ma szacunkowo kosztować ok. 20 mln zł netto, zaś 17 kolejnych - ok. 5 mln zł netto.

Przypomnijmy, że od 9 grudnia samorządowa spółka Koleje Śląskie obejmie wszystkie połączenia w wojewódzkim ruchu pasażerskim. Do tego czasu przewoźnik musi skompletować potrzebny tabor. Spółka dysponuje obecnie ok. 20 składami. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu Koleje Śląskie mają dysponować 57 składami, z czego 25 będą stanowić elektryczne zespoły trakcyjne. Ponadto, 30 składów ma się znajdować w rezerwie.

Jak zapewniał podczas ostatniej sesji sejmiku śląskiego prezes Marek Worach nowy rozkład jazdy będzie dla pasażerów korzystniejszy. Po torach będzie kursować średnio ok. 629 pociągów na dobę, co stanowi wzrost o ok. 10 proc. w stosunku do obecnej pracy Kolei Śląskich oraz Przewozów Regionalnych. Na głównych liniach pociągi będą kursować regularnie z częstotliwością od pół do jednej godziny. Na bocznych natomiast co 1-2 godziny.

Kolejną zmianą będzie przyspieszenie jazdy wielu pociągów. Jak mówił Marek Worach, wpływ na to będzie miał nowoczesny tabor oraz kształt rozkładu jazdy. W ten sposób czas dojazdu z Żywca do Częstochowy może zostać skrócony nawet o 45 minut, a z Katowic do Bielska-Białej do jednej godziny.

W przyszłym roku Koleje Śląskie zamierzają wraz z KZK GOP wprowadzić w Aglomeracji Górnośląskiej  zintegrowany bilet w ramach Śląskiej Karty Usług Publicznych. W opinii prezesa Woracha nie jest wykluczone wprowadzenie podobnych rozwiązań w porozumieniu z samorządami spoza Aglomeracji Śląskiej.