Koleje Wielkopolskie wyjadą na nowe tory

Koleje Wielkopolskie wyjadą na nowe tory

28 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wdrożenie nowego rozkładu jazdy od 9 grudnia 2012 roku to kolejny krok w rozwoju Kolei Wielkopolskich. Przewoźnik swoją działalność przewozową rozpoczął w czerwcu 2011.

Fot. UMWW

Przewoźnik realizuje przewozy na liniach trakcji spalinowej popularnie zwanymi „autobusami szynowymi”. Pojazdy te ze względu na swoje parametry są odpowiednim taborem dla tego rodzaju linii kolejowych.

Ale nie sam pojazd - jego sprawność wpływa na wzrost zainteresowania tym rodzajem środka publicznego transportu zbiorowego, bardzo ważna jest infrastruktura torowa.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego finansował rewitalizację odcinków linii kolejowej z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna. Efekty tych działań już zauważamy – z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba przewiezionych osób .

Od nowego rozkładu jazdy pociągów samorząd Województwa Wielkopolskiego zleca Kolejom Wielkopolskim kolejne zadanie, jakim jest wykonywanie przewozów na zelektryfikowanych odcinkach linii. Spółka obecnie jest w końcowej fazie przygotowań do obsługi odcinków linii kolejowej E 20:

  • Zbąszynek – Poznań
  • Poznań – Konin – Kutno

Przewozy realizowane będą przy wykorzystaniu pojazdów kolejowych, których właścicielem jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, a będą to:

  • nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne EN 76 („ELF”),
  • zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN 57,
  • elektryczne zespoły trakcyjne EN 57 – sukcesywnie modernizowane.

Wejście Kolei Wielkopolskich na nowe odcinki to także zmiany w rozkładzie jazdy. Oczywiście zmiany uzależnione są od takich aspektów jak:

  • popyt na usługę przewozową,
  • oczekiwania organizatora przewozów (Samorządu Województwa),
  • otoczenie gospodarcze, edukacyjne, administracyjne,
  • alternatywy transportowe,
  • środki przeznaczane przez Organizatora Przewozów na rekompensatę za wykonane usługi o charakterze publicznym.

Przewoźnik podjął działania na zlecenie Organizatora Przewozów dla przygotowania procesów przewozowych oraz zamówił zlecone trasy w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe i zawarł odpowiednie umowy z podmiotami współuczestniczącymi w wykonywaniu procesów. Na tej bazie powstał rozkład jazdy, który różni się od obecnego takimi elementami jak:

  • uruchomienie połączeń Kolei Wielkopolskich do Zbąszynka i do Kutna,
  • nowy tabor i związana z tym poprawa komfortu podróżowania,
  • zwiększenie liczby połączeń do Wągrowca w godzinach porannych,
  • budujemy sieć „szybkich” pociągów do większych stacji,
  • nowy pociąg do Murowanej Gośliny w szczycie przewozowym,
  • w godzinach popołudniowych dodatkowe połączenie ze Zbąszynka do Poznania,
  • skrócenie czasu przejazdu pociągów obsługiwanych przez EN 76 („ELF”).