Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) finansuje modernizację odcinka X korytarza TEN-T.
W pobliżu miasta Pirot w Serbii rozpoczęły się prace nad projektem modernizacji 86-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Niszem a Dimitrowgradem w pobliżu granicy z Bułgarią, jedynego odcinka paneuropejskiego korytarza kolejowego X, który wciąż pozostaje niezelektryfikowany.
Korytarz X Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) biegnie od Salzburga w Austrii do Salonik w Grecji.
Projekt dotyczący odgałęzienia Xc korytarza w Serbii obejmuje modernizację linii jednotorowej i budowę 22,4-kilometrowej obwodnicy biegnącej na północ od miasta Nisz, a także elektryfikację i zmianę sygnalizacji.
Oprócz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez zastąpienie trakcji spalinowej, modernizacja umożliwi zwiększenie średniej prędkości pociągu z 50 km/h do maksymalnie 120 km/h. Oczekuje się, że ruch wzrośnie ze 170 000 do 550 000 pasażerów rocznie, a wielkość przewozów towarowych z 3,2 mln do 6,2 mln ton rocznie.
Pakiet finansowy Unii Europejskiej (UE) dla projektu składa się z ponad 108 mln euro w formie dotacji przekazywanych za pośrednictwem ram inwestycyjnych dla Bałkanów Zachodnich oraz 134 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
EBI poinformował, że projekt otrzyma również dotację na pomoc techniczną w wysokości 3,7 mln EUR na prace przygotowawcze oraz dotację w wysokości 1,5 mln EUR w ramach unijnego Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) na zaprojektowanie i budowę północnej obwodnicy Niszu.
Program doradczy EBI Jaspers, współfinansowany przez Komisję Europejską, zapewnił pomoc techniczną w przygotowaniu projektu w celu zabezpieczenia finansowania mieszanego w postaci dotacji i kredytów.
W ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod projekt wzięli udział prezydent Serbii Aleksandar Vučić, ambasador UE w Serbii Emanuele Giofre, a także ministrowie i przedstawiciele EBI Global.