ERFA nagłaśnia sprawę optymalizacji linii w Polsce

ERFA nagłaśnia sprawę optymalizacji linii w Polsce

08 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych (ERFA) opublikowało na swojej stronie internetowej list otwarty w sprawie likwidacji linii kolejowych w Polsce, który w grudniu do polskich i europejskich władz skierowało 15 organizacji skupiających przedsiębiorców i związki zawodowe: maszynistów oraz dyżurnych ruchu PKP.

Fot. Dominik Skudlarski

ERFA zamieściła list w całości w wersji angielskiej. Stowarzyszenie chce w ten sposób zwrócić uwagę na problemy polskiej kolei oraz podkreślić sprzeciw środowisk kolejowych wobec planów optymalizacji i usamorządowienia części linii kolejowych.

Brytyjczyk Tim Holloway, członek Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych przypomniał podczas grudniowej prezentacji listu, że w jego ojczyźnie po likwidacji linii zabrakło torów, którymi można wozić zwiększony ruch pociągów lub wykorzystywać je jako zapasowe, podczas prac remontowych. Przestrzegał on wówczas, aby nie dopuścić do identycznego scenariusza w naszym kraju.

W liście napisano też, że transport kolejowy w Polsce, w wyniku dwudziestu lat uporczywego ignorowania jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego kraju przez kolejne rządy, znalazł się w stanie całkowitej zapaści. "Lata nieudolnych i pozorowanych reform oraz chroniczne niedofinansowanie, przy jednoczesnym priorytecie dla sektora drogowego, skutkują postrzeganiem kolei jako obszaru, w którym ostatnie dwie dekady zostały całkowicie zmarnowane" - można przeczytać w liście. Zaznaczono, że w ruchu pasażerskim, czasy przejazdu w wielu relacjach są gorsze niż przed drugą wojną światową a z wielu tras zupełnie zniknęły pociągi osobowe.

Przedsiębiorcy i związkowcy wielokrotnie sygnalizowali polskim władzom najpilniejsze problemy do rozwiązania. Cel ten poniekąd został osiągnięty, zamówiona została analiza u renomowanego doradcy, mająca być podstawą do opracowania kompleksowego planu poprawy sytuacji na polskiej kolei. - "Niestety, okazało się, że zamiast programu naprawczego, opracowano program systemowej destrukcji polskiej sieci kolejowej" - podkreślają sygnatariusze listu.

Pod listem podpisali się przedstawiciele organizacji: Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Europejskie Zrzeszenie Przewoźników Towarowych (ERFA), Związki zawodowe: Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ Solidarność, Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP;Organizacje społeczne: Kampania "Tiry na Tory", Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei, Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, Klub Miłośników Kolei w Radomiu, Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice oraz eksperci: Jacek Prześluga, prof. Marek Sitarz (Kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej), dr Michał Wolański (Katedra Transportu, Szkoła Główna Handlowa), Wojciech Zdanowski. Adresatami są m.in. prezydent, premier, marszałek sejmu oraz komisarz UE ds. transportu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Iława: nietrzeźwy pracował na torach Iława: nietrzeźwy pracował na torach
Następny artykuł Zmiany w zarządzie PKP PLK Zmiany w zarządzie PKP PLK