Trwa modernizacja linii E65 w Trójmieście

Trwa modernizacja linii E65 w Trójmieście

18 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od rozpoczęcia prac wiosną 2011 na obszarze LCS (Lokalnego Centrum Sterowania) Gdańsk i LCS Gdynia położono już ponad 50 kilometrów torów, zamontowano ponad 45 kilometrów sieci trakcyjnej. Mimo zimowej aury roboty nie zwalniają tempa a ekipy budowlane oddają do eksploatacji kolejne elementy projektu.

Fot. PKP PLK

Na przełomie listopada i grudnia na szlaku Gdynia Orłowo – Gdynia Główna zakończono wszystkie prace modernizacyjne  na odcinku o długości 3,7 km. Oprócz całkowitej wymiany torów i infrastruktury towarzyszącej zmodernizowano również znajdujące się na trasie dwa wiadukty i jeden most.

Intensywne prace trwają również w innych miejscach:

  • na szlaku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy eksploatowany jest już nowy odcinek toru nr 2. Trwa modernizacja toru nr 1 o długości ok. 7 km wraz z pięcioma przejściami podziemnymi (m.in. w Gdańsku Oruni). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pomiędzy Pruszczem Gdańskim, a Gdańskiem Południowym będą poruszały się z prędkością 160 km/h;
  • na trasie z Gdańska Południowego do Gdańska Głównego trwa modernizacja toru nr 1;
  • na szlaku pomiędzy Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem oraz pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem a Sopotem, modernizowany jest tor nr 1 o łącznej długości ok. 6 km. Na powyższych odcinkach eksploatowany jest już nowy tor nr 2;
  • na szlaku biegnącym od Gdańska Wrzeszcza do granicy LCS Gdynia trwa m.in. przebudowa dwóch wiaduktów i przejścia dla pieszych. Prace prowadzone są również na przystanku Gdańsk Oliwa, gdzie oddano do eksploatacji jedną z krawędzi peronowych. Remontowana jest również znajdująca się na peronie wiata;
  • na całym odcinku pomiędzy Gdynią Orłowem, a Gdynią Główną użytkowane są nowowybudowane tory nr: 1 i 2.

Prace prowadzone są także na znajdujących się na obszarze inwestycji stacjach. Uwagę zwracają szczególnie bardzo zaawansowane roboty nad infrastrukturą torową, które na wielu obiektach są na ukończeniu. Na stacji Pruszcz Gdański oddano do eksploatacji trzy tory stacyjne o łącznej długości 9.6 km. W budowie znajdują się jeszcze cztery. Z kolei na stacji Gdańsk Południowy zakończono prace na pięciu z sześciu obecnie modernizowanych torów, dzięki czemu odcinek linii kolejowej zyskał  prawie 14 kilometrów nowych torów. W rejonie stacji Sopot i Gdynia Główna zakończono modernizację wszystkich torów liczących w sumie 27 kilometrów. W Gdyni Orłowie, z czterech modernizowanych torów skończono dwa o łącznej długości 3.7 km. Na Gdańsku Głównym zakończono i przekazano do eksploatacji zmodernizowany liczący ok. 1,3 km odcinek.

Oprócz modernizacji infrastruktury torowej na stacjach prowadzone są również remonty istniejących i budowa nowych obiektów inżynieryjnych. W Sopocie, na peronie przeznaczonym dla pociągów dalekobieżnych robotnicy skończyli budowę ścianek peronowych oraz systemu odwodnienia. Na stacji Gdynia Główna wyremontowane w całości zostały  trzy perony nr: 3, 4 i 5. Na stacji Gdynia Orłowo trwa budowa nowej kładki dla pieszych przystosowanej również do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na stacji Pruszcz Gdański odebrano budynek nastawni, do którego już niedługo zostanie przeniesione stanowisko dyżurnego ruchu. Dodatkowo trwa przebudowa podziemnego przejścia dla pieszych.  W Gdańsku Południowym trwa przebudowa przejazdu w ciągu ul. Sandomierskiej oraz budowa przejścia podziemnego dla pieszych. Na stacji Gdańsk Główny również trwa budowa nastawni LCS, która wraz z tą budowaną w Pruszczu Gdańskim pozwoli na bezpieczniejsze i bardziej efektywne kierowanie ruchem pociągów.

W roku 2013 Polskie Linie Kolejowe planują oddanie do użytku szereg kluczowych elementów inwestycji w obrębie stacji, które poprawią bezpieczeństwo i komfort pasażerów. W pierwszym kwartale 2013 roku w Gdynia Orłowo do użytku pasażerów zostanie oddana wspomniana wcześniej kładka dla pieszych.

Na stacji Sopot zostaną oddane dwa podziemne przejścia dla pieszych: budowane od podstaw przejście w ciągu ulicy Chopina oraz modernizowane przejście w ciągu ulicy Monte Cassino. Zakończy się również przebudowa  wiaty peronowej. Na Gdyni Głównej planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych tunelu stacyjnego łączącego ze sobą wszystkie perony.  Dzięki zainstalowaniu wind na każdym peronie droga do pociągu będzie o wiele bardziej komfortowa, szczególnie dla osób niepełnosprawnych. W 2013 zostanie zmodernizowany również peron numer 2. Natomiast już w styczniu rozpocznie się modernizacja na szlaku Sopot – Gdynia Orłowo.

Prace prowadzone są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia – obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia”. Inwestycja jest częścią modernizacji magistrali kolejowej E65,  należącej do VI paneuropejskiego korytarza transportowego, który łączy regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi (według umowy z 30 września 2011 r.) ponad 1 mld 167 mln zł.