Kwota przeznaczona w projekcie budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020 na infrastrukturę kolejową wynosi 0 zł, podczas gdy prawie 3,5 mld zł przeznaczono na infrastrukturę drogową – zwraca uwagę Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska i protestuje przeciw planom Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przedstawił do konsultacji społecznych „Wstępny Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-2020” w połowie stycznia. „Analiza tego dokumentu nie pozostawia złudzeń – polityka województwa została nastawiona wyłącznie na transport samochodowy, a co za tym idzie jest całkowicie sprzeczna z polityką zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Unię Europejską. Śląski Urząd Marszałkowski świadomie doprowadzi do marginalizacji transportu szynowego, nie pozostawiając żadnej alternatywy wobec transportu drogowego” – zaznacza Łukasz Wała, prezes Stowarzyszenia.
Inwestycja w infrastrukturę kolejowa ma dużo plusów. Przede wszystkim utrzymuje się bez finansowego udziału samorządu. Dodatkowo rewitalizacje linii wpłyną na skrócenie czasów przejazdu, co przyczyni się do spadku kosztów Kolei Śląskich, a to z kolei przełoży się na stawkę dotacji województwa. Natomiast strategia prosamochodowa sprawi, że kolej regionalna stanie się bardziej deficytowa, więc strata będzie podwójna.
W budżecie RPO na infrastrukturę kolejową nie przeznaczono ani złotówki. Jedyne pieniądze na transport kolejowy, zostały przeznaczone na zakup taboru, tj. 273 mln zł. Kwota ta stanowi zaledwie 7 proc. ogólnych środków przeznaczonych na transport. Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do inwestycji drogowych, wkład własny do inwestycji w linie kolejowe w ramach RPO gwarantują PKP Polskie Linie Kolejowe. Zadanie samorządu polega wyłącznie na wpisaniu projektów na listę celem pozyskania funduszy UE na linie regionalne.
Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska wyszczególniło 6 priorytetów, które powinny zostać sfinansowane z RPO na lata 2014-2020. Są to:
- Rewitalizacja odcinka Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce,
- Rewitalizacja odcinka Rybnik Towarowy – Rydułtowy – Sumina,
- Rewitalizacja odcinka Sosnowiec Południowy – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce,
- Odbudowa stacji (mijanki) Łaziska Górne Brada,
- Stworzenie połączenia kolejowego z Rybnika do Jastrzębia Zdroju,
- Budowa nowych przystanków kolejowych.