RegioJet odnotowuje pół miliarda zysku, milion pasażerów więcej w pociągach i autobusach

RegioJet odnotowuje pół miliarda zysku, milion pasażerów więcej w pociągach i autobusach

27 kwietnia 2024 | Źródło: RegioJet / zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Firma nie rezygnuje z planów otwarcia trasy Praga-Berlin. Zamierza ją uruchomić w przyszłym roku. RegioJet przedsiębiorcy Radima Jancura ogłosiła dziś znaczną poprawę swoich wyników ekonomicznych. Przychody wzrosły o 600 mln CZK rok do roku do rekordowych 3,4 mld CZK w ubiegłym roku, a spółka spodziewa się, że zysk brutto przekroczy pół miliarda CZK (126 mln CZK rok wcześniej).

 

RegioJet odnotowuje pół miliarda zysku, milion pasażerów więcej w pociągach i autobusach
Fot. RegioJet

 

Liczba pasażerów, którzy skorzystali z usług RegioJet w 2023 r. osiągnęła prawie 12 milionów, co stanowi wzrost o ponad milion pasażerów w porównaniu z 2022 r. Pociągi spółki przewiozły prawie osiem milionów pasażerów, a autobusy prawie cztery miliony pasażerów. Pociągi odpowiadały za zdecydowaną większość wzrostu liczby pasażerów.

"Osiągnęliśmy wystarczający zysk, aby umożliwić nam pozyskanie niezbędnego kapitału na finansowanie bankowe, które wykorzystamy na zakup nowych składów i pociągów. Planujemy zainwestować 1,5 miliarda koron w tym roku i 3 do 4 miliardów koron w przyszłym roku" - powiedział Radim Jančura, właściciel spółki.

RegioJet spodziewa się na przykład dostawy 13 lokomotyw TRAXX MS3 od Alstom jesienią tego roku, które planuje wdrożyć na międzystanowych i krajowych połączeniach dalekobieżnych. Oczekuje się również, że od grudnia firma rozpocznie eksploatację nowych jednostek elektrycznych firmy Pesa w ramach Praskiego Transportu Zintegrowanego.

Z dalekobieżnych komercyjnych linii kolejowych RegioJet skorzystało w ubiegłym roku 5,3 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 12% w porównaniu z 2022 r. Według spółki średnie obłożenie pociągów w ciągu całego roku wyniosło 85%. Tradycyjnie najwięcej pasażerów przyciągnęła linia Praga - Ostrawa - Koszyce, z której w ubiegłym roku skorzystało 2,8 mln osób, co stanowi wzrost o 10% rok do roku.

Z linii Praga-Wiedeń-Budapeszt skorzystało 724 000 pasażerów, co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z 2022 r. Ze względu na zwiększony popyt, zwłaszcza na odcinku Wiedeń-Budapeszt, RegioJet zwiększył przepustowość z pierwotnych dwóch połączeń do czterech połączeń dziennie w każdym kierunku od kwietnia tego roku.

Prawdopodobnie najszybciej rozwijającą się trasą jest Praga - Przemyśl. W ubiegłym roku skorzystało z niej ponad 230 000 pasażerów, co oznacza wzrost o 60 procent rok do roku. Firma odnotowała 85-procentowy wskaźnik obłożenia. W marcu tego roku firma wprowadziła również bezpośrednie połączenie między Pragą a ukraińskim miastem Chop.

"Chociaż musieliśmy porzucić nasz plan otwarcia trasy Praga-Berlin w tym roku z powodu niekorzystnego rozkładu lotów, który nie byłby dogodny dla naszych klientów, nadal zamierzamy uruchomić tę trasę, gdy tylko uda nam się uzyskać lepszy rozkład lotów, który będzie odpowiadał naszym klientom. RegioJet pozostaje zaangażowany we wdrożenie tej trasy w przyszłym roku" - dodał Jakub Svoboda, CEO RegioJet.

RegioJet obsługuje również szybkie linie kolejowe w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych R23 (w regionie Ústí nad Labem) i R8 (Brno - Ostrawa - Bohumín). W ubiegłym roku spółka przewiozła na tych liniach ponad 2 miliony pasażerów. W ubiegłym roku wygrała również przetarg Ministerstwa Transportu na obsługę szybkich pociągów na linii R9 Praga - Havlíčkův Brod - Jihlava/Brno, gdzie rozpocznie działalność od grudnia 2026 roku.