Rewolucja w ofercie biletowej PKP Intercity

Rewolucja w ofercie biletowej PKP Intercity

20 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik kończy z dotychczasowym modelem sprzedaży biletów. Nie będzie już kupowania osobno biletu i miejscówki. W ramach nowego modelu „Po prostu bilet” - do biletów na przejazd każdym pociągiem PKP Intercity będą przypisane konkretne miejsca w wagonach.

Fot. Kuba Batorowicz

Od 19 marca obecne blankiety biletów oraz miejscówek, zostaną zastąpione jednym blankietem, na którym będzie podany numer miejsca przysługujący pasażerowi.

Jednocześnie miejscówkami zostaną objęte prawie wszystkie pociągi TLK. Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity, informuje, że spółka chce zmniejszyć tłok w swoich pociągach. Zgodnie z nowymi zasadami pasażerowie otrzymają w kasie bilet ze wskazaniem miejsca siedzącego. A co, jeśli miejsc w pociągu nie wystarczy miejsc dla wszystkich? - Wówczas pasażer będzie miał wybór – kupić bilet bez wskazania miejsca siedzącego, albo zaczekać na kolejny pociąg – mówi Celejewski.

O pomyśle wprowadzenia jednego blankietu biletu oraz objęcia wszystkich pociągów TLK rezerwacją miejsc słyszeliśmy od dawna. Projekt budził obawę, że wzrosną ceny biletów na pociągi TLK o cenę miejscówki (3 zł). Okazuje się, że nie. - Ceny biletów w pociągach TLK się nie zmienią. Jeśli ktoś do tej pory kupował bilet za 25 zł, od 19 marca również zapłaci 25 zł – dodaje Marcin Celejewski.

Oferta „Po prostu bilet” nie obejmie pasażerów, którzy mają bilety miesięczne. Pasażer z biletem miesięcznym nie będzie miał zagwarantowanego miejsca siedzącego. Ale będzie mógł zgłosić się do konduktora po miejscówkę. – Jednak to będzie się wiązało z dodatkową opłatą – wyjaśnia przedstawiciel PKP IC.

Z oferty „Po prostu bilet” zostaną wyłączone pociągi kursujące między Łodzią i Warszawą. Marcin Celejewski tłymaczy, że to specyficzne połączenie, inne od pozostałych w całym kraju.

Dlaczego przewoźnik zdecydował się na wprowadzenie rezerwacji miejsc i jednego blankietu? Jakub Karnowski, prezes PKP S.A., tłumaczy, że chodzi o lepsze monitorowanie frekwencji w pociągach przewoźnika. Informacje o zajętości pozwolą PKP Intercity dostosować liczbę wagonów do potrzeb przewozowych.

Oferta „Po prostu bilet” wiąże się z większym projektem wprowadzanym przez spółkę. Chodzi o system dynamicznej sprzedaży biletów, w którym cena biletu będzie zależała m.in. od pory dnia oraz liczby pasażerów zainteresowanych przejazdem. Aktualnie wprowadzono sprzedaż biletów tańszych o 10 proc., pod warunkiem, że zakupu dokonamy najpóźniej 7 dni przed odjazdem pociągu.

Wzór nowego biletu (z automatu biletowego)

 

Wzór nowego biletu (kupionego w kasie biletowej)