Lubuskie już po rozmowach z PKP PLK

Lubuskie już po rozmowach z PKP PLK

15 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Remont na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. i kolejowej estakady w Gorzowie - to priorytetowe inwestycje kolejowe dla samorządu województwa lubuskiego i PKP PLK – mówił po spotkaniu władz samorządu z przedstawicielami PKP PLK wicemarszałek Jacek Hoffmann. Strony skonsultowały też plany PKP PLK dotyczące czasowego wyłączenia z eksploatacji niektórych odcinków linii kolejowych.

Fot. lubuskie.pl

Remonty linii kolejowych dzięki unijnemu dofinansowaniu

Spotkanie, które odbyło się w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze, rozpoczęło się od podsumowania inwestycji PKP PLK dofinansowanych w ramach LRPO 2007-2013.

W roku 2011 zakończono modernizację odcinków linii kolejowych: Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (wartość projektu 29,6 mln zł) oraz Zbąszynek – Gorzów Wlkp. (wartość projektu 26,4 mln zł). Obecnie realizowana jest modernizacja odcinka Zbąszynek – Czerwieńsk i budowa łącznicy (wartość projektu 72,6 mln zł). Projekt zostanie zakończony w roku 2013.

Uczestnicy spotkania poruszyli też sprawę przyszłych, kluczowych inwestycje dla województwa lubuskiego planowanych do realizacji w latach 2014 – 2020. Chodzi o:

- rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 273 (Nadodrzanka) na odcinku Głogów – Zielona Góra – Kostrzyn

- rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą

-  rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku Miłkowice – Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań – Żary – Forst.

„Nadodrzanka” i kolejowa estakada w Gorzowie to priorytety

W projekcie aktualizowanego obecnie Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych na lata 2009-2015, zapewniony jest remont „Nadodrzanki”. Prezes PKP PLK zapewnił na spotkaniu, że jest to priorytetowe zadanie realizowane obecnie na terenie województwa lubuskiego, które ma zapewnione dofinansowanie do roku 2015. - Projekt jest realizowany etapami, przy czym do roku 2015 uzyskana zostanie prędkość 120km/h na całym odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin. Natomiast jeszcze w roku 2013r. wyremontowany zostanie odcinek Nowa Sól – Zielona Góra – mówił Remigiusz Paszkiewicz. Podczas spotkania omówiono również potrzebę remontu na odcinku linii nr 203 Krzyż  - Gorzów Wlkp. i remontu kolejowej estakady w Gorzowie Wlkp. dla których sporządzone zostały już studia wykonalności. W kwestii odcinka Miłkowice – Żary – Forst, poruszono potrzebę opracowania studium wykonalności co będzie przedmiotem dalszych uzgodnień roboczych.

Czasowe wyłączenie niektórych linii kolejowych

Podczas piątkowego spotkania skonsultowano też plany PKP PLK dotyczące czasowego wyłączenia z eksploatacji niektórych odcinków linii kolejowych. Na terenie województwa lubuskiego PLK planuje wyłączyć z eksploatacji m.in. odcinek linii nr 275 Żagań – Bieniów – Lubsko, po którym nie odbywa się ruch pasażerski już od połowy lat 90. Jednakże w przypadku tej linii, która prowadzi w kierunku granicy państwa i przebiega bezpośrednio przy obszarze potencjalnej eksploatacji złóż węgla brunatnego oraz lokalizacji elektrowni, zwrócono uwagę przedstawicielom PKP PLK, na możliwości przyszłego wykorzystania transportu kolejowego w przemyśle węglowym i energetycznym. Wg zapewnień PKP PLK żaden z odcinków nie zostanie zlikwidowany, a jedynie czasowo wyłączony z ruchu w celu ograniczenia kosztów. Zapewniono, że taka forma optymalizacji sieci kolejowej nie spowoduje jej fizycznego ograniczenia, a zainteresowani przewoźnicy towarowi będą mogli nadal korzystać z tych odcinków na zasadach komercyjnych.

W spotkaniu udział wzięli: Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, a także Józefa Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury oraz Anna Piusińska, dyrektor projektu, biuro zarządu. Na spotkaniu obecni też byli Mariusz Nowakowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze, Józef Matuszczak, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie i Paweł Neumann, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Poznaniu.