Przewozy Regionalne wychodzą na prostą

Przewozy Regionalne wychodzą na prostą

22 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Okres ostatnich czterech lat, od momentu, kiedy właścicielami Przewozów Regionalnych zostali marszałkowie województw przyniósł znaczną poprawę efektywności działania spółki. Wynik finansowy w tym okresie poprawił się o 242 mln zł, tj. strata w wysokości 296 mln zł w 2009 r. zmniejszyła się do 54 mln zł w 2012 r.

Przewozy Regionalne wychodzą na prostą
Fot. Kuba Batorowicz

- Warto podzielić się dobrą informacją. Spółka Przewozy Regionalne, których Samorząd Województwa Lubuskiego jest skromnym udziałowcem, wychodzi na prostą. To jest bardzo dobra informacja, ponieważ my nie planowaliśmy usamodzielnić się w tym zakresie. Jesteśmy zbyt małym regionem. Nie posiadamy wystarczającego potencjału, żeby myśleć o lubuskich kolejach. Przewozy regionalne zaczynają sobie radzić - poinformowała wczoraj marszałek Elżbieta Polak.

Oprócz zmniejszenia strat spółka w 2011 r. ,po raz pierwszy od momentu usamorządowienia, osiągnęła dodatni wynik operacyjny.

Samorząd województwa lubuskiego co roku dofinansowuje transport publiczny w ramach wielomilionowych umów. Z roku na rok kwota ta jest większa. W 2008 roku wynosiła ona 20,1 mln, w 2009 r. – 23 mln zł, w 2010 r. – 31,1 mln zł, w 2011 r. – 37,7 mln zł, w 2012 r. – 38,8 mln zł (umowa jest w trakcie rozliczania) a w 2013 r. ma wynieść – 34,9 mln. Jak widać wyjątkiem będzie obecny, trudny rok dla całej polskiej gospodarki.

To nie jedyna dobra wiadomość, którą przekazała marszałek Polak. Poznaliśmy także decyzję w sprawie środków dla województwa lubuskiego pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa. W tym roku do lubuskiego trafi 7,2 mln zł. Środki te zostaną wykorzystane na częściowe sfinansowanie zakupu czterech spalinowych pojazdów. Pozostała część pochodzić będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego.

- Na zakup taboru kolejowego przeznaczamy co roku bardzo duże środki finansowe. To już jest ponad 80 mln na zakup tabory kolejowego. Ale ten rok jest szczególny, ponieważ kupujemy za prawie 50 mln zł 4 szynobusy, które jeszcze w tym roku będą na naszych trasach łączyć Lubuskie z Brandenburgią – mówi marszałek.

Umowa na cztery szynobusy, które województwo kupi w tym roku została już podpisana. Wyprodukuje je bydgoska Pesa. Będą one spełniały warunki, które umożliwią im wjazd na teren Brandenburgii. - Chcemy rozwijać połączenia transgraniczne. Łączyć Gorzów Wlkp. i Zielona Górę z Berlinem. Te szynobusy będą bardzo nowoczesne – tłumaczy wicemarszałek Jacek Hoffmann. Dostawa szynobusów planowana jest na październik-grudzień 2013 r.

To jednak nie koniec kolejowych zakupów w Lubuskiem. W latach 2014 -2015 środki z Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej z budżetu państwa zaplanowano na zakup dwóch czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość jednego pojazdu to kwota 24,6 mln zł.

-. Z naszego własnego budżetu przeznaczyliśmy na ten cel 50 mln zł. Będzie to projekt w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska realizowany w partnerstwie z regionami zachodniopomorskim i dolnośląskim. Zachodniopomorskie jest liderem. My będziemy mieli dwa pociągi – zaznacza marszałek Polak. Pierwszy pociąg pojawi się na lubuskich torach w 2014 a drugi w 2015 roku.

Ponadto Lubuskie otrzyma 4 zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne w wyniku realizacji projektu „Modernizacja 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych”, którego beneficjentem jest spółka Przewozy Regionalne. Projekt obejmuje osiem województw: Lubuskie, Dolnośląskie, Lubelskie, Pomorskie, Łódzkie, Kujawsko-Pomorskie, Zachodniopomorskie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pracownicy PKP Cargo zastrajkują na Śląsku Pracownicy PKP Cargo zastrajkują na Śląsku
Następny artykuł PKP Informatyka opracuje nowy lepszy SIP PKP Informatyka opracuje nowy lepszy SIP