PKP PLK systematycznie wzmacniają Ratownictwo Techniczne

PKP PLK systematycznie wzmacniają Ratownictwo Techniczne

09 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dostosowanie do aktualnych potrzeb w zakresie ratownictwa technicznego, uzupełnienie niezbędnego składu osobowego, zakup nowego sprzętu oraz dalsze skracanie czasu dojazdu do miejsca zdarzenia - to główne wyzwania, jakie stawia przed sobą zarządca infrastruktury po kontroli przeprowadzonej przez NIK.

Fot. Dominik Skudlarski

Po wnikliwej analizie organizacji systemu ratownictwa technicznego PLK pracuje nad zmianą wewnętrznej instrukcji. Regulacja ta określa optymalną liczebność oraz lokalizację zespołów ratowniczych, nadzór, czasy wyjazdów do działań ratowniczych, kierowanie działaniami oraz wyposażenie.

Obecnie zespoły kolejowego ratownictwa technicznego tworzy:

  • 8 Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego z miejscami stacjonowania na stacjach: Warszawa Wschodnia, Łódź Widzew, Skarżysko Kamienna, Rzeszów, Sosnowiec Główny, Tczew, Wrocław Nadodrze oraz Poznań Piątkowo,
  • 15 Pociągów Ratownictwa Technicznego (PRT) z miejscami stacjonowania na stacjach: Białystok, Siedlce, Lublin, Kraków, Stróże, Zawiercie, Tarnowskie Góry, Bydgoszcz, Iława, Opole, Wałbrzych, Czerwieńsk, Ostrów Wielkopolski, Stargard Szczeciński i Białogard.

Ponadto do usuwania skutków awarii wykorzystywanych jest blisko 100 zespołów szybkiego reagowania. Prowadzona jest analiza lokalizacji i rozmieszczenia Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego i Pociągów Ratownictwa Technicznego, której wnioski mają zapewnić sprawniejszy i jeszcze szybszy dojazd do miejsca zdarzenia.

Trwa uzupełnianie stanów osobowych Zespołów Ratownictwa Technicznego w ramach przemieszczenia pracowników z zespołów utrzymania infrastruktury kolejowej,po odpowiednim ich przeszkoleniu. Większość pojazdów i sprzętu użytkowanego w kolejowym ratownictwie technicznym jest kilkunastoletnia bądź kilkudziesięcioletnia. Dla utrzymania ich w pełnej sprawności poddawane są przeglądom i naprawom planowym oraz poawaryjnym, zgodnie z dokumentacją techniczną. Obecnie przeprowadzana jest analiza potrzeb zakupowych sprzętu i pojazdów, niebawem spółka ogłosi przetarg na dostawę 10 specjalistycznych pojazdów.

Ponadto, zgodnie z zaleceniami NIK, w centrali spółki zostanie zorganizowana samodzielna komórka odpowiedzialna za sprawy m.in. kolejowego ratownictwa technicznego, która będzie odpowiedzialna za zapewnienie rzetelnego nadzoru nad gotowością operacyjną, właściwy stan osobowy, wyszkolenie, a także poziom techniczny wyposażenia. Kontrola NIK została przeprowadzona za okres styczeń 2010 – maj 2012 r. 

Zdaniem NIK zespoły Ratownictwa Technicznego są źle zorganizowane i niewłaściwie rozlokowane w kraju. Tylko co trzeci zespół ratowniczy (z 24 jednostek działających w kraju) miał kompletną obsadę. Podstawowe wyposażenie kolejowych zespołów ratunkowych pochodzi z lat 60. ubiegłego wieku. Ponadto, w 8 z 13 skontrolowanych Zakładów Linii Kolejowych (ZLK) nie przeprowadzano próbnych alarmów. Szefowie tych jednostek nie wiedzieli, jak zespoły przygotowane są do akcji ratowniczych. Blisko 60 proc. wyjazdów do akcji było opóźnionych. Choć jest przestarzałe i zużyte, to PLK od sześciu lat nie zakupiło nowego sprzętu. Spośród 102 wagonów techniczno-gospodarczych, jakimi dysponują wszystkie jednostki ratownicze, niesprawnych było 11.

Raport NIK o ratownictwie technicznym na kolei - informacje szczegółowe

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Korekta rozkładu jazdy pociągów Arriva Korekta rozkładu jazdy pociągów Arriva
Następny artykuł Dworzec w Kluczborku odzyskuje dawny blask Dworzec w Kluczborku odzyskuje dawny blask