System zarządzania utrzymaniem pojazdów PKP Energetyki

System zarządzania utrzymaniem pojazdów PKP Energetyki

29 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Energetyka przeprowadziła pierwsze audyty w zewnętrznych  firmach wykonujących usługi naprawcze floty kolejowej. W efekcie tych działań, zostały wydane pierwsze trzy certyfikaty w oparciu o wdrożony niedawno w spółce System Zarządzania Utrzymaniem Pojazdów Kolejowych (MMS).

Fot. Dominik Skudlarski

Konieczność wprowadzenia systemu MMS w PKP Energetyka  to odpowiedź na prawne wymagania Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wszystkie pojazdy kolejowe zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Pojazdów (NVR), muszą posiadać przypisany podmiot odpowiedzialny za ich utrzymanie (ECM) a dodatkowo dla wagonów towarowych ten podmiot musi być certyfikowany przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
System Zarządzania Utrzymaniem Pojazdów Kolejowych został opracowany przez Biuro Wyposażenia Technicznego Oddziału Usługi PKP Energetyka, przy udziale przedstawicieli Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej i wsparciu pracowników Zespołu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania.

- Bezpieczeństwo to jedna z trzech kluczowych wartości spółki. Wyjątkowo restrykcyjne procedury stosujemy przy pracy w terenie, która jest szczególnie niebezpieczna – powiedział Tadeusz Skobel, prezes zarządu PKP Energetyka.

Dodatkowo, w styczniu tego roku Wydział ds. Wyposażenia Technicznego PKP Energetyka wystąpił do Urzędu Transportu Kolejowego o certyfikat nadający spółce PKP Energetyka rangę podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdów kolejowych. Certyfikat obowiązujący na terenie Unii Europejskiej powinien zostać wydany przez prezesa UTK do końca maja 2013 r.

Audyt według planu
W lutym tego roku audytorzy PKP Energetyka wizytowali trzy firmy zajmujące się naprawami pojazdów kolejowych na rzecz spółki. Celem audytów firm zewnętrznych jest objęcie wykonawców nadzorem, aby ich produkty i usługi związane z bezpieczeństwem były zgodne z obowiązującymi wymaganiami prawnymi. Audytorzy przeanalizowali wymaganą dokumentację, dokonali przeglądu hal, w których zlokalizowane są poszczególne stanowiska pracy wyposażone w specjalistyczne maszyny, przeprowadzili rozmowy z kierownictwem i pracownikami, a następnie sporządzili protokoły. Na ich podstawie wydano certyfikaty uprawniające do wykonywania napraw pojazdów kolejowych spółki w określonych zakresach i poziomach utrzymania.