Transport miejski Kraków: wszystkie Bombardiery już na torach

Kraków: wszystkie Bombardiery już na torach

08 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W środę, 8 maja do eksploatacji został przekazany ostatni, 24. tramwaj kupiony w ramach projektu unijnego „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Podczas oficjalnej prezentacji tego wagonu Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa podkreślał, jak wiele korzyści dla Krakowa przyniosła realizacja tego projektu.

Fot. MPK SA w Krakowie

- Pasażerowie zyskali nie tylko nowe, niskopodłogowe tramwaje, ale także nową linię tramwajową oraz przebudowaną ul. Długą, która uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych – mówił Jacek Majchrowski.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie nowe tramwaje NGT8 produkowane przez Bombardiera kupiło w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”.

- Dzięki temu za jeden tramwaj, który kosztuje ok. 10 mln zł płacimy w tej chwili ok. 4 mln zł. Pozostała część tej kwoty, czyli 59 proc. pochodzi z unijnych funduszy – podkreślał Julian Pilszczek, Prezes MPK w Krakowie.

W sumie koszt zakupu wszystkich 24 tramwajów to ok. 243 mln zł, z czego 59 proc. to dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności. Dzięki tej inwestycji Kraków ma w tej chwili już 74 nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy. Jeżeli uwzględnimy zmodernizowane wagony z elementem niskiej podłogi to okaże się, że obecnie pojazdy z niską podłogą stanowią 43 proc. całego taboru tramwajowego w Krakowie. To oznacza, że prawie co drugi zatrzymujący się na przystanku tramwaj to niskopodłogowy wagon, wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej i monitoring.

Pasażerów, którzy mieli okazję podróżować nowymi wagonami, a więc m.in. mieszkańców Nowej Huty nie trzeba przekonywać, że są to wygodne i bezpieczne pojazdy. Od momentu, w którym zaczęły kursować na linii nr 14 z Mistrzejowic do Broniowic (październik 2012 rok) zwracają uwagę nie tylko swoim wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym, ale przede wszystkim wyposażeniem. Każdy z 24 tramwajów posiada klimatyzację, która na pewno w  nadchodzącym okresie letnim wiele razy będzie służyć pasażerom. Nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków oraz tablic wyświetlających trasy przejazdu gwarantują, że nawet osoby nie znające miasta łatwo się zorientują, gdzie są. Na pewno pomocna jest w tym także mapa Krakowa znajdująca się na tablicy, na której pokazywana jest aktualna pozycja jadącego tramwaju. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia monitoring nagrywający wszystko, co dzieje się w tramwaju oraz tzw. Interkom, który umożliwia bezpośredni kontakt pasażerów z motorniczym. Dwa automaty zamontowane w wagonie sprawiają, że każdy może łatwo kupić bilet. Problemu nie powinny mieć z tym także osoby nie znające języka polskiego – urządzenia mają bowiem informacje w języku angielskim i niemieckim.

Rozwiązania zastosowane w tramwaju na pewno doceniają także osoby niepełnosprawne, starsi oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Z kolei specjalnie podświetlane poręcze bez problemu zauważą osoby słabowidzące.

Nowe tramwaje kursują na liniach nr 13 i 14. Zostały one skierowane w pierwszej kolejności na trasę do Nowej Huty, na linię nr 14 kursującą przez al. Pokoju. Dzięki temu niskopodłogowe pojazdy docierają obecnie prawie do wszystkich części miasta. W ciągu siedmiu miesięcy, od października 2012 roku do maja 2013 roku, nowe tramwaje przejechały już ponad 550 tys. km.

Wraz z oddaniem do eksploatacji ostatniego tramwaju zakończyła się realizacja projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II”. Dzięki temu projektowi pasażerowie zyskali także ponad 4 km nowej linii tramwajowej, która zdecydowanie poprawiła dojazd mieszkańców z Małego Płaszowa do ronda Grzegórzeckiego. Torowisko zostało wybudowane w technologii tzw. „zielonego torowiska”. Dzięki temu drgania i hałas, który powstają podczas jazdy tramwajów są maksymalnie tłumione. Jednocześnie w ramach tej samej inwestycji została wybudowana nowa ul. Kuklińskiego, łącząca ul. Lipską z ul. Nowohucką.

W ramach projektu gruntowanie przebudowano ul. Długą wraz ze skrzyżowaniem z ul. Basztową. Zmodernizowano torowisko, jezdnię oraz chodniki. W efekcie ul. Długa stała się ulicą przyjazną m.in. dla osób niepełnosprawnych. Realizację tej inwestycji docenili przedstawiciele środowisk reprezentujących m.in. osoby niewidome i słabowidzące, nominując ul. Długą po przebudowie do głównej nagrody w konkursie „Kraków bez barier”.

Przypomnijmy, że prace na ul. Długiej rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku i zakończyły we wrześniu 2010 roku. Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego trwała od stycznia 2010 roku do czerwca 2011 roku. Pasażerowie nową linią tramwajową do Małego Płaszowa po raz pierwszy mogli jechać już w listopadzie 2010 roku. Wartość całego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap – II” wyniosła ok. 400 mln zł, z czego ok. 210 mln pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Warto podkreślić, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego walczy o zwiększenie wielkości dofinansowania do tego rodzaju projektów nawet do 75-80 proc. Środki na ten cel mają pochodzić z puli, której nie wykorzystano na inwestycje kolejowe. Jeżeli nie uda się wydać tych pieniędzy do połowy 2015 roku trzeba je będzie zwrócić Brukseli.