Wagony z Pesy wracają do PKP Intercity

Wagony z Pesy wracają do PKP Intercity

10 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

10 maja 2013 r. PKP Intercity oficjalnie odebrało pierwsze wagony zmodernizowane w bydgoskiej Pesie. Łącznie do lipca br. do przewoźnika wróci ich 68. Koszt modernizacji wyniósł prawie 100 mln zł.

Fot. PKP Intercity

W lipcu zeszłego roku PKP Intercity podpisało z trzema wykonawcami umowy na modernizację 68 wagonów. Z całej puli modernizowanych wagonów w bydgoskich zakładach PESA wyremontowanych zostanie 38. Pozostałe wagony modernizują H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o. o. (20 wagonów) i NEWAG S.A. (10 wagonów).  

Bydgoska fabryka oddała dziś trzy bezprzedziałowe wagony drugiej klasy z miejscami na rowery. Pozostałe będą sukcesywnie oddawane do wakacji. PKP Intercity modernizuje wagony pasażerskie przeznaczone do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole - Wrocław – Poznań – Szczecin. Kluczowym elementem modernizacji jest dostosowanie taboru do prędkości 160km/h, dzięki czemu czas przejazdu, po remoncie tras, dla pociągów kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin skróci się o 222 minuty.

Modernizacja pełną parą

Wśród 38 wagonów modernizowanych przez PESA jest 18 przedziałowych wagonów pierwszej klasy, 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami na rowery oraz 10 bezprzedziałowych  dostosowanych do obsługi gastronomicznej. W ramach napraw pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dodatkowe stojaki dla rowerów, a także wagony przystosowane do świadczenia usług gastronomicznych. Wszystkie wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. PESA otrzyma za realizację zamówienia 99 627 663,00 zł brutto.

- Wagony, które odebraliśmy posiadają wiele udogodnień, m. in. w elektryczne tablice informacyjne w każdym przedziale, automatyczne drzwi wejściowe, gniazdka elektryczne, czy klimatyzację - wymienia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. - Wszystko z myślą o naszych pasażerach i podnoszeniu komfortu podróży. Odnowa taboru jest bardzo ważnym elementem strategii spółki. Mam nadzieję, że pasażerowie już niedługo odczują dużą różnicę w komforcie podróżowania na trasie Przemyśl - Szczecin. 

Natomiast  Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz podkreśla, że przekazane dzisiaj wagony przypominają, że PESA Bydgoszcz to nie tylko producent nowoczesnych pojazdów szynowych, ale także firma od zawsze modernizująca tabor.

- To byłą i jest ważna część działalności Pesy i cieszy nas, że z naszych usług korzysta nasz narodowy przewoźnik pasażerski - PKP Intercity - dodaje Tomasz Zaboklicki. 

Więcej inwestycji

Mieszkańcy Bydgoszczy skorzystają także z innych inwestycji PKP Intercity. W połowie przyszłego roku na trasę Wrocław– Poznań – Bydgoszcz – Gdynia wjedzie 25 nowych wagonów.

Modernizacja 68 wagonów jest realizowana w ramach programu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin”. Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów - to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.

Drugim etapem programu, również realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Unii Europejskiej „Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013”, jest przetarg wart 390 mln zł na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl – Szczecin. Aktualnie złożone oferty poddawane są analizie formalnej. Jest to największa inwestycja modernizacyjna w historii PKP Intercity. Oferty na modernizację złożyły konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", Janoza CZ (Czechy), H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Pars Nowa (Czechy), konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Metchem A. Świerczek oraz Newag.