Krótsza linia do Wieliczki

Krótsza linia do Wieliczki

17 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zamiast końcowego przystanku Wieliczka Rynek, nowy – Wieliczka Rynek-Kopalnia, zlokalizowany kilkaset metrów bliżej. Dlaczego podczas modernizacji linii nr 109 zdecydowano się na zmianę położenia przystanku końcowego?

Fot. Krzysztof Kuś

Obecnie pociągi kończą bieg tuż przed ulicą Mickiewicza. Kiedyś pokonywały przejazd i zatrzymywały się dalej. Jak dowiedzieliśmy się, zmiana została podyktowana planami budowy centrum przesiadkowego. W starej lokalizacji nie było po prostu miejsca na wybudowanie parkingów i potrzebnej infrastruktury.

- Zgodnie z opracowaniem gminy Wieliczka pt. „Wstępna koncepcja zagospodarowania terenów w rejonie linii kolejowej PKP w centrum Wieliczki” linia kolejowa nr 109 została skrócona o 240 m – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy CRI w PKP PLK.

Bez wpływu na frekwencję

Z kolei Piotr Odorczuk, kierownik biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego mówi, że do organizatora przewozów oraz do Przewozów Regionalnych w Krakowie nie wpłynęły żadne krytyczne uwagi dotyczące lokalizacji przystanku Wieliczka Rynek-Kopalnia.

- Przewozy realizowane na linii nr 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek cieszą się dobrą frekwencją - informuje Piotr Odorczuk. - Modernizacja linii kolejowej do Portu Lotniczego w Balicach i planowane uruchomienie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice oznacza dla tego odcinka perspektywę dalszego rozwoju.

Nowoczesna kolej

W ramach modernizacji linii do Wieliczki wyremontowano ok. 5,3 km torów, przeprowadzono kompleksową wymianę rozjazdów oraz przebudowano sieć trakcyjną. Gruntownie zmodernizowano także perony i ich otoczenie, dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dwa z nich wyposażono w nowoczesne wyświetlacze elektroniczne. Powstał również zupełnie nowy przystanek – Wieliczka Bogucice.

Przy stacji Wieliczka Park wybudowany został parking typu „Parkuj i Jedź” na 236 miejsc dla samochodów osobowych, 13 dla busów oraz 112 dla miłośników rowerów. Projekt zakłada także budowę i organizację węzła przesiadkowego dla stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz Wieliczka Park.