Polskie porty w korytarzu Bałtyk-Adriatyk

Polskie porty w korytarzu Bałtyk-Adriatyk

31 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Unia Europejska podjęła decyzję o Transeuropejskich Sieciach Transportowych od 2014 roku: zachodniopomorskie porty Świnoujście i Szczecin zostały włączone do korytarza Bałtyk-Adriatyk, zaś lubuskie pominięte – poinformował prof. Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Fot. port.szczecin.pl

W środę, 29 maja zakończyły się negocjacje pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą nad przyszłością Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T). Województwo zachodniopomorskie jest jednym ze zwycięzców tych negocjacji, które określiły główne osie transportowe w Europie.

Kolejowe, powietrzne, drogowe oraz morskie połączenia transportowe, ujęte w TEN-T będą mogły uzyskać nawet 85 proc. dofinansowania z Unii Europejskiej od 2014 roku.

Profesor Bogusław Liberadzki zwrócił uwagę Parlamentu Europejskiego na Polskę zachodnią i lobbował o włączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu, połączenia Berlin - Szczecin oraz Świnoujście - Szczecin - Zielona Góra/Poznań - Wrocław do sieci bazowej TEN-T dla kolei. Propozycja ta została poparta jedynie przez 10 polskich posłów z SLD, PO oraz PiS. W efekcie Unia Europejska zadecydowała o skupieniu się wyłącznie na połączeniu Szczecin - Poznań - Wrocław.

W związku ze środową, niespodziewaną decyzją polskiego ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, który uznał, że połączenie kolejowe Szczecin - Zielona Góra - Wrocław (CE59) nie jest priorytetem dla rządu aż do 2030 roku, fundusze, które można było uzyskać na rozbudowę również tego, mocno obleganego, połączenia kolejowego przepadły bezpowrotnie.

- Po uzyskaniu poparcia Parlamentu oraz Komisji jestem rozczarowany, że polskie ministerstwo ponownie źle ustala priorytety i zapomina o Polsce zachodniej. Tym razem decyzja ministerstwa jest przeciwna nawet posłom z PiS-u i PO, którzy złożyli tę poprawkę razem ze mną w Komisji Transportu i Turystyki (o włączenie Zielonej Góry do korytarza Bałtyk - Adriatyk). Nasza pozycja nie kosztowałaby Polskę nic - jedynie zwiększyłaby szansę na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych aż do 85 proc. ich wartości! – zaznacza prof. Liberadzki

Profesor Liberadzki przyjmuje jednak z zadowoleniem fakt, iż porty: Świnoujście i Szczecin, jak również ich lądowe połączenie w kierunku Poznania i Berlina, będą niedługo stanowiły najwyższy priorytet w Unii Europejskiej w zakresie możliwego dofinansowania studium wykonalności oraz prac konstrukcyjnych. Skróci to czas podróży koleją między Szczecinem, a Berlinem i zapewni dobre połączenia kolejowe oraz drogowe portów województwa zachodniopomorskiego z regionem oraz resztą kraju.

- Decyzja ta nie tylko wzmocni konkurencyjność portów Świnoujście i Szczecin, ale również stworzy nowe i stałe miejsca pracy – mówi prof. Liberadzki. Dodał również, że „teraz w rękach rządu leży, wykorzystanie funduszy do przybliżenia regionu do Polski i Europy". Zgodnie z informacjami z Komisji Europejskiej, pieniądze będą dostępne od 2014 roku do 2020 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dzień Dziecka na Bankowym z KMKM Dzień Dziecka na Bankowym z KMKM
Następny artykuł UTK:  175 tys. zł kary dla PKP Intercity UTK: 175 tys. zł kary dla PKP Intercity