Polska kolej coraz bezpieczniejsza dzięki współpracy z AON

Polska kolej coraz bezpieczniejsza dzięki współpracy z AON

06 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pozyskanie nowych doświadczeń z zakresu zarządzania kryzysowego - taki jest cel szkoleń zainaugurowanych 6 czerwca 2013 r. dla pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych prowadzonych we współpracy z Akademią Obrony Narodowej.

Fot. Rafał Wilgusiak

Zakres szkoleń obejmuje zarządzanie kryzysowe w czasie wystąpienia zagrożeń oraz sytuacji szczególnych na liniach i obszarach kolejowych. AON wesprze działania edukacyjne zarządcy infrastruktury.

Bezpieczeństwo to priorytet

Stałe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na liniach i obszarach kolejowych to jeden z priorytetów działalności PKP Polskich Linii Kolejowych. Wojskowe doświadczenia mają szereg zastosowań w działalności cywilnej np. w sprawnym zabezpieczeniu imprez masowych czy też efektywnym współdziałaniu w sytuacjach zagrożenia ze służbami państwa - mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Porozumienie uważam za niezwykle istotne, ponieważ chcemy, aby nasi pracownicy pozyskiwali szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i w ten sposób przyczyniali się do sprawnego funkcjonowania kolei. Nie trzeba podkreślać jak ważna jest współpraca z AON, która jest najlepszą placówką naukową do realizacji tego celu.

- Bezpieczeństwo obywateli na polskich kolejach staje się nieodłącznym elementem zainteresowań naukowo-dydaktycznych - podkreśla gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek, rektor Akademii Obrony Narodowej. - Nie spodziewałem się, gdy kilka miesięcy temu spotkaliśmy się z prezesem Paszkiewiczem, aby omówić naszą współpracę, że kwestia ta nabierze takiego rozmachu. Ten dzień stał się impulsem do poważnej debaty w naszej Akademii. W jej wyniku powstał Instytut Inżynierii Systemów Bezpieczeństwa, którego jednym z trzech podstawowych elementów będzie bezpieczeństwo na kolei.

Kolej blisko wojska

Założenia programowe szkoleń przestawił płk dr Zbigniew Piątek, który podkreślił, że kolej była zawsze blisko wojska. - Zmiany ustrojowe sprawiły, że strategiczna rola kolei zaczęła się rozmywać. Obecnie brakuje elementu integrującego zagadnienia wojskowe i kolejowe – zaznacza pułkownik. - Kolej jest istotnym elementem w zarządzania kryzysowym. Wystarczy wspomnieć, że nie tylko na drogach, ale też na kolei kumulują się podstawowe kwestie - kluczowe w razie klęsk i sytuacji nadzwyczajnych - takie jak zaopatrzenie w żywność i wodę.
Jak dodaje adiunkt Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego AON, pociągi tradycyjnie służą do transportu ciężkiego sprzętu i przegrupowania dużej grup osób. W tym względzie niezbędna jest rola bocznic kolejowych.

Zarządzanie kryzysowe

Zakres tematyczny szkolenia dotyczy m.in. zagrożeń bezpieczeństwa państwa, sytuacji kryzysowych na kolei, klęsk żywiołowych i terroryzmu, a także procedur postępowania w sytuacjach szczególnych. Uczestnicy szkolenia będą mogli zapoznać się z aktualnym funkcjonowaniem systemu zarządzania kryzysowego i obowiązującymi przepisami prawa, a także nabyć umiejętności współpracy w razie zagrożenia, podnieść kwalifikacje i poznać procedury podczas wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Szkolenie obejmie kadrę menedżerską, instruktorów i pracowników nadzoru, dyżurnych ruchu, obsługi technicznej oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i kadrę odpowiedzialną za ochronę informacji. Zajęcia odbywać się będą od czerwca do września 2013 r. Dla każdych z tych grup program jest nieco odmienny, dostosowany program i poziom szkolenia do potrzeb każdej z grup.

Efektem szkolenia ma być przygotowania załóg spółek w ramach struktur zajmujących się zarządzaniem kryzysowym i obronnością w przedsiębiorstwie.

Stosowną umowę w sprawie szkoleń podpisał dziś w Warszawie Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych oraz gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek, rektor Akademii Obrony Narodowej. Umowa obejmie przygotowanie cyklu szkoleń pt. „Bezpieczeństwo – Zarządzanie Kryzysowe i Obronność”. W podpisaniu porozumienia między PKP PLK a AON uczestniczyli też prezesi PKP Informatyki i TK Telekom, spółek odpowiedzialnych za infrastrukturę służącą do przepływu danych na sieci kolejowej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł W dwie godziny z Warszawy do Katowic W dwie godziny z Warszawy do Katowic
Następny artykuł Nowak: czarny PR przez zmiany w Grupie PKP Nowak: czarny PR przez zmiany w Grupie PKP