PKP Cargo zadowolone z obniżki cen dostępu

PKP Cargo zadowolone z obniżki cen dostępu

16 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zapowiedź obniżki cen dostępu do infrastruktury kolejowej to bardzo dobra wiadomość dla PKP Cargo. W ocenie spółki może wzrosnąć konkurencyjność kolei, zwłaszcza w segmentach rynku, gdzie kolej konkuruje bezpośrednio z transportem samochodowym, np. w segmencie intermodalnym czy ruchu rozproszonym.

Fot. Mikołaj Manowski

13 września 2013 r. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły plany redukcji stawek dostępu do torów dla przewoźników pasażerskich i towarowych, według których średnia stawka sieciowa spadnie o 20,4 proc.

 –  Jestem bardzo zadowolony, że jedna z głównych barier rozwoju rynku kolejowego w Polsce została znacząco zniwelowana. W strategii Grupy PKP wskazywaliśmy, że kluczową kwestią dla całego rynku kolejowego są stawki dostępu do infrastruktury, których wysokość i nieprzewidywalność ograniczała możliwości rozwoju przewoźników działających w naszym kraju. To dobra wiadomość także  dla PKP Cargo - mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP  i przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Cargo.

W IV kwartale tego roku na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie mogą zadebiutować akcje PKP Cargo. Koszty dostępu do infrastruktury mają istotny udział w strukturze kosztów PKP Cargo. 

- Zapowiedź obniżki cen dostępu do infrastruktury kolejowej to bardzo dobra wiadomość. Szczegółowa ocena wpływu obniżki na koszty przewoźników towarowych będzie możliwa po przeanalizowaniu cennika, ale już dziś cieszę się z zapowiedzi PKP PLK – mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

W jego ocenie dzięki obniżce może wzrosnąć konkurencyjność kolei, zwłaszcza w segmentach rynku, gdzie kolej konkuruje bezpośrednio z transportem samochodowym, np. w segmencie intermodalnym czy ruchu rozproszonym.

- Drugim kamieniem milowym jest ostatnia zapowiedź PKP PLK, które poinformowały, że w 2020 r. średnia prędkość handlowa pociągów towarowych ma wynieść 55-60 km/h.  Podniesienie prędkości może oznaczać dla nas również niższe koszty. Przewidujemy, że do wykonania przewozów będziemy mogli zaangażować mniejsze zasoby taborowe – mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Rocznie PKP Cargo przeznacza na dostęp do infrastruktury ok. 1 mld zł.