NIK prześwietli remont linii Szklarska Poręba - Harrachov

NIK prześwietli remont linii Szklarska Poręba - Harrachov

30 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Najwyższa Izba Kontroli sprawdza osiem projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach polsko-czeskiej współpracy transgranicznej. Pod lupą inspektorów znalazła się m.in. rewitalizacja linii kolejowej ze Szklarskiej Poręby do Harrachova.

Fot. Kolej Izerska

Ocena ich realizacji jest szczególnie ważna w kontekście przekazania Polsce unijnego dofinansowania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.

Prócz badania dokumentacji na zlecenie NIK przeprowadzono ankietę wśród mieszkańców terenów, na których realizowano projekt. W ten sposób inspektorzy chcieli się dowiedzieć, jak oceniana jest zasadność tej inwestycji z punktu widzenia zwykłych użytkowników. Kontrola potrwa do października. Potem każda ze stron - polska i czeska - przygotuje swój raport, aby ostatecznie na ich podstawie spisać wspólny dokument. Wyniki kontroli mają być znane w lutym.

Liderem projektu rewitalizacji linii nr 311 Szklarska Poręba – Harrachov była Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, reprezentująca Samorząd Województwa Dolnośląskiego. DSDiK odpowiadała za rekonstrukcję linii Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce – granica państwa o długości ok. 13,2 km. Ze strony czeskiej partnerem projektu był Państwowy Zarząd Infrastruktury Kolejowej w Pradze odpowiedzialny za modernizację linii kolejowej od stacji Harrahov do granicy o długości ok. 1,1 km. Najważniejszym rezultatem projektu jest przybliżenie do siebie przygranicznych społeczności oraz wykorzystanie walorów krajobrazowych linii i wzrost atrakcyjności turystycznej ośrodków na terenie polskich i czeskich Sudetów. Oddana do użytku w 2010 r. odnowiona linia kolejowej umożliwia bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego zarówno w lecie, jak i w zimie, pozwalając jednocześnie na osiągnięcie prędkości szlakowej 50-60 km/h.

Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło ponad 4 mln euro. Dolny Śląsk otrzymał z tej puli ponad 3,5 mln euro, natomiast strona czeska – 680 tys. euro. Koszt całkowity projektu wyniósł ponad 5 mln euro, zaś środki z budżetu województwa, przeznaczone na realizację przedsięwzięcia opiewały na kwotę 639 tys. euro.