Rozpoczęła się budowa linii szybkiego tramwaju między ulicami Lipska i Wielicka – poinformowały władze Krakowa. Nową trasą, która będzie przebiegać głównie estakadą, tramwaje pojadą za dwa lata.
W związku rozpoczęciem budowy konieczne było zamknięcie tunelu ciepłowniczego koło stacji kolejowej Płaszów, wykorzystywanego przez pieszych do przejścia pod magistralą kolejową. Poważniejsze utrudnienia w ruchu związane z realizacją szybkiego tramwaju Lipska-Wielicka planowane są na przyszły roku.
Kontrakt na realizację kolejnej w Krakowie linii szybkiego tramwaju - tym razem pomiędzy ulicami Lipska i Wielicka - został podpisany na początku września. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa. W ramach zadania powstaną węzły rozjazdowe we wszystkich kierunkach na połączeniu z istniejącymi liniami w ciągu ulic Wielicka i Saska/Lipska.
Głównym elementem nowego połączenia torowego jest estakada pieszo – rowerowo – tramwajowa. Będzie to przeprawa nad torami kolejowymi, bez dopuszczonego ruchu samochodów. Inwestycja ma za zadanie skrócić czas przejazdu szybkiego tramwaju, poprzez wyprowadzenie go z torowisk które nie są torowiskami wydzielonymi (np. Starowiślna). Dzięki tej inwestycji czas przejazdu linii 50 skróci się o około 5 minut.
Wartość kontraktu z firmą Mota - Engil Central Europe opiewa na kwotę 150 mln zł. To o 14 mln zł mniej niż wynikało z ofert przetargowych. Ostateczną kwotę kontraktu obniżono dzięki dodatkowej, internetowej licytacji uczestników przetargu. Inwestycja jest współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.
- długość torowiska tramwajowego ok. 2,1 km podwójnego toru,
- estakada tramwajowa wraz z infrastrukturą nad terenem kolejowym – o długości ok. 460m,
- estakada nad układem drogowym wraz z infrastrukturą tramwajową – o długości ok. 160m,
- rampy najazdowe łącznie o długości ok. 620m,
- rampa pieszo rowerowa o dł. 380 m.