Nowy podział środków Funduszu Kolejowego na lata 2014-2019

Nowy podział środków Funduszu Kolejowego na lata 2014-2019

15 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019, przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Fot. Rafał Wilgusiak

Uchwała przewiduje następujący podział środków Funduszu Kolejowego (FK) w latach 2014-2019:

Rok 2014

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA – 261 775,94 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. – 12 000,00 tys. zł;
  • na remonty i utrzymanie linii kolejowych realizowane przez PKP PLK SA – 70 000,00 tys. zł;
  • na finansowanie/współfinansowanie przez samorządy województw zakupów, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych – 100 000,00 tys. zł;
  • limit środków FK przeznaczonych na sfinansowanie zakupu od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA – 500 000 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 35 024,06 tys. zł.

Według ostrożnych szacunków - na zadania ujęte w Programie rzeczowo-finansowym proponuje się przeznaczyć w 2014 r. ok. 978 800,00 tys. zł.

Rok 2015

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA – 305 456,58 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. – 5 000,00 tys. zł;
  • na remonty i utrzymanie linii kolejowych realizowane przez PKP PLK SA – 230 000,00 tys. zł;
  • na finansowanie lub współfinansowanie przez samorządy województw zakupów, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych – 100 000,00 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 52 019,52 tys. zł.

Według ostrożnych szacunków - na zadania ujęte w Programie rzeczowo-finansowym proponuje się przeznaczyć w 2015 r. ok. 692 476,10 tys. zł.

Rok 2016

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA - 390 055,61 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. - 5 000,00 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 251 718,50 tys. zł.

Ogólnie na zadania ujęte w Programie rzeczowo-finansowym proponuje się przeznaczyć w 2016 r. ok. 646 774,11 tys. zł.

Rok 2017

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA – 404 974,71 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. - 5 000,00 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 304 465,10 tys. zł.

Ogólnie na zadania ujęte w Programie rzeczowo-finansowym proponuje się przeznaczyć w 2017 r. ok. 714 439,80 tys. zł.

Rok 2018

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA – 437 006,85 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. – 5 000,00 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 333 712,83 tys. zł.

Według wstępnych szacunków na zadania ujęte w Programie finansowo-rzeczowym przeznaczy się ok. 775 719,68 tys. zł.

Rok 2019

  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP PLK SA – 453 932,09 tys. zł;
  • na przygotowanie, budowę i przebudowę linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. – 5 000,00 tys. zł;
  • na wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową – 345 411,40 tys. zł.

Według szacunków, na zadania ujęte w Programie finansowo-rzeczowym w 2019 r. zostanie wydane 804 343,49 tys. zł.

Fundusz Kolejowy jest zasilany ze środków pochodzących z 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu. Depozytariuszem środków zgromadzonych na rachunku FK jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Bank może również zaciągać kredyty i pożyczki na rzecz Funduszu, poręczane/gwarantowane przez Skarb Państwa.

Według prognoz Banku Gospodarstwa Krajowego wpływy z opłaty paliwowej w części stanowiącej środki FK wyniosą: 2014 r. – 996 000,00 tys. zł, 2015 r. – 1 015 000,00 tys. zł, 2016 r. – 940 000,00 tys. zł, 2017 r. – 965 000,00 tys. zł, 2018 r. - 985 000,00 tys. zł, 2019 r. – 1 010 000,00 tys. zł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Październikowa korekta rozkładu jazdy IC Październikowa korekta rozkładu jazdy IC
Następny artykuł Kalendarz PKM nagrodzony przez CUPT Kalendarz PKM nagrodzony przez CUPT