PKP Polskie Linie Kolejowe intensyfikują prace inwestycyjne na liczącym prawie 60 km odcinku linii z Warszawy Zachodniej do Skierniewic. I uprzedzają, że możliwe są kolejne utrudnienia w ruchu pociągów.
Linia z Warszawy do Łodzi od lat nie może doczekać się końca modernizacji. Aktualnie przyspieszają prace między Warszawą Zachodnią i Skierniewicami, a w zasadzie między stolicą a Radziwiłłowem Mazowieckim, nie licząc odcinka z Grodziska Maz. do Żyrardowa, na którym w tym roku nie ma zaplanowanych prac.
- Prowadzone prace obejmują całkowietą modernizację torów z urządzeniami SRK i obiektami inżynieryjnymi. W ramach inwestycji zostaną zbudowane trzy dwupoziomowe skrzyżowania, które zastąpią przejazdy drogowo-kolejowe – informuje Anna Gołąb, dyrektor projektu. - To „zamieszanie” jest po to, aby pasażerowie poczuli zwiększenie prędkości do 160 km/h, ale przede wszystkim po to, aby jechało się krócej. Planujemy skrócenie czasu jazdy z Warszawy do Skierniewic do 30 minut i z Łodzi do Warszawy do 70 minut – dodaje.
Nie tylko linia do Łodzi
Prace wymagają wyłączenia torów pomiędzy Warszawą Zachodnią a Grodziskiem Mazowieckim, co przysparza trudności w ruchu pociągów. Trasa ta prowadzi nie tylko z Łodzi do Warszawy, ale jeżdżą nią pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli poruszające się z południa na północ naszego kraju. W ciągu doby porusza się po tym odcinku 98 par pociągów dalekobieżnych oraz 180 pociągów podmiejskich.
- Dla przyspieszenia robót konsorcjum wykonawcze w składzie PKP Energetyka, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe oraz PNI (spółka w upadłości ugodowej) wynajęło wysoko wydajną oczyszczarkę. Maszyna ta przyspieszy i usprawni prace. Ma 3-krotnie większą wydajność od tradycyjnych metod oczyszczania (300 m.sześc. na godzinę). Na Europejskich trasach są tylko trzy takie maszyny wyprodukowane w 2010 r. – informuje Anna Gołąb.
PKP PLK przedstawiły schemat, który obrazuje aktualnie zaplanowane prace modernizacyjne:
Zobacz schemat w większym rozmiarze (plik PDF)
Anna Gołąb tłumaczy, że odcinek Radziwiłłów Maz. – Skierniewice już jest zmodernizowany. Trwają prace na odcinku Radziwiłłów – Żyrardów. Prace w torze nr 2 zakończą się w połowie grudnia i tor będzie oddany do eksploatacji. Rozpoczęły się prace na stacji Żyrardów. Na odcinku Warszawa Włochy – Pruszków w torze nr 1 pracuje oczyszczarka. Od 19 listopada oczyszczarka będzie pracowała na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Pruszków (w torze nr 1).
Utrudnienia związane z modernizacją
Prowadzone prace wymagają zamknięcia torów i zmiany w rozkładach jazdy. Pociągi korzystają nieraz z długich odcinków jednotorowych, co oznacza, że w przypadku nawet drobnej usterki infrastruktury kolejowej lub taboru mogą się spóźnić. Utrudnienia mogą być również z innych przyczyn – wtargnięcia osoby postronnej na tory, interwencji pogotowia, dewastacji urządzeń.
W celu ograniczenia liczby awarii Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły dodatkową, powtórną kontrolę wszystkich urządzeń sterowania ruchem na linii z Warszawy do Skierniewic. W miarę potrzeb urządzenia będą wzmocnione lub wymieniane. Zarządca infrastruktury zwiększa także skład zespołów pogotowia technicznego, które całodobowo dyżurują w trzech lokalizacjach i na bieżąco usuwają ewentualne usterki.
PLK rekrutuje już dodatkowe osoby do wygłaszania komunikatów na stacjach. Wcześniej, (planowo od 15 grudnia), chce przejąć od przewoźników ten obowiązek i wzmocnić obsadę, co w efekcie powinno poprawić funkcjonowanie informacji pasażerskiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe przepraszają pasażerów i zapewniają, że dokładają wszelkich starań, by rozkład jazdy na modernizowanej linii był w maksymalnym stopniu realizowany, a pasażerowie na bieżąco informowani o ruchu pociągów. W tym celu zarządca infrastruktury ściśle współpracuje z przewoźnikami i monitoruje wykonanie robót. Najważniejszym celem PLK jest jak najszybsze zakończenie modernizacji trasy Łódź – Warszawa.
Kalendarz modernizacji linii Łódź – Warszawa
- 2006 – 2008 Prace modernizacyjne na odcinku Łódź – Skierniewice.
- 2010 podpisanie umowy na modernizację ostatniego odcinka: Warszawa Zachodnia –Skierniewice. Planowane zakończenie prac: 2012 rok.
- wrzesień 2012 główny wykonawca robót Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. (PNI) ogłasza upadłość. Wstrzymanie robót torowych.
- kwiecień 2013 podpisanie aneksu zmieniającego lidera konsorcjum z PNI Sp. z o.o w upadłości układowej na Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno Torowe Sp. z o.o.
- czerwiec 2013 rozpoczęcie zawieszonych robót na odcinku Radziwiłłów Mazowiecki – Żyrardów
- grudzień 2014 zakończenie modernizacji odcinka Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki
- 2015 zakończenie wszystkich prac na trasie Łódź – Warszawa, czas przejazdu z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej: 70 minut.