Żuraw do zadań specjalnych

Żuraw do zadań specjalnych

01 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czy możliwa jest zabudowa ciężkiego rozjazdu o promieniu 1200 m w dwie i pół godziny? Nowoczesne maszyny torowe znacznie ułatwiają realizację tego typu zadań.

Fot. Strabag

W połowie października w tarnobrzeskiej dzielnicy Ocice na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych miało miejsce nietypowe przedsięwzięcie. Firma Strabag Rail zabudowała tam rozjazd kolejowy przy wykorzystaniu nowego żurawia kolejowego typu KRC 910. Po raz pierwszy w Polsce podjęto się zabudowy rozjazdu o promieniu 1200 m w ramach pięciogodzinnego zamknięcia toru. Jak się później okazało, zarezerwowany czas całkowicie wystarczył do przeprowadzenia zabudowy rozjazdu oraz wykonania dodatkowych prac przytorowych.

Rozjazd w trzech częściach

Pierwszym krokiem w realizacji zadania był demontaż przęseł kolejowych, aby można było usunąć fragment starego toru. Zdemonotowane przez maszynę przęsła zwiezione zostały żurawiem na miejsce składowe, po czym rozpoczęła się procedura zabudowy nowego rozjazdu. Jego zwrotnica, krzyżownica oraz szyny łączące zostały wcześniej zmontowane na poboczu toru. Nowy dźwig

KRC 910 kolejno przywoził poszczególne elementy, przy czym każdy z nich podwieszony został na gumowych zawiasach. Dzięki temu szyny zostały punktowo odciążone. Jak mówi Jarosław Zaręba, dyrektor ds. technicznych Oddziału Dużych Maszyn Torowych Strabag Rail Polska, właśnie wtedy miał miejsce najtrudniejszy moment całej operacji: transport i montaż ważącej 33 tony iglicy rozjazdu przy pomocy 18-metrowej belki montażowej, która była najcięższym jego elementem.

Bez demontażu sieci

Zabudowa rozjazdu nie wymagała demontażu sieci trakcyjnej na tym fragmencie. Wystarczyło jedynie wyłączyć napięcie. To znacznie ułatwia i skraca czas wykonania przedsięwzięcia.

– Zadanie zostało wykonane zgodnie z planem – mówi Jarosław Zaręba. – Wszystkie prace związane z montażem rozjazdu zajęły nam zaledwie 2,5 godziny. Dzięki temu pozostały czas, na jaki został zamknięty ruch na tej trasie, mogliśmy wykorzystać do innych prac przytorowych – dodaje.

Wymieniony rozjazd znajduje się w Ocicach (dzielnica Tarnobrzegu) – tu zbiegają się dwie linie kolejowe: linia nr 71 (Ocice – Rzeszów) oraz linia nr 25 (Łódź – Dębica). Stary rozjazd, który łączył obie linie, miał promień 300 m. Został zastąpiony rozjazdem o promieniu 1200 metrów, który pozwoli na pokonywanie tego fragmentu trasy z prędkością do 100 km/h.

Montaż rozjazdu miał miejsce 11 października 2013 r.