Niezawodność to lepsza jakość

Niezawodność to lepsza jakość

20 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niezawodność to dobra jakość produktów, urządzeń i usług, czyli coś, czego potrzebuje każda kolej, nie tylko w Polsce. O tym jak osiągnąć niezawodność w transporcie szynowym, dyskutują goście międzynarodowej konferencji naukowej w Instytucie Kolejnictwa.

Fot. Adam Brzozowski

Prawidłowe, bezawaryjne i niezawodne funkcjonowanie kolei jest niezmiernie ważne, ponieważ dotyczy kosztów – podkreślił Andrzej Massel, podsekretarz stanu w ministerstwie transportu, podczas oficjalnego otwarcia konferencji.

Dla zarządcy infrastruktury kolejowej szczególnie istotnym tematem jest kształtowanie niezawodności nawierzchni w toku modernizacji linii. Profesor Henryk Bałuch z Instytutu Kolejnictwa, informuje, że jedną z metod osiągnięcia niezawodności drogi kolejowej jest wysoka jakość robót, wykonywanych starannie, z użyciem odpowiednich materiałów. Prace wykonywane na liniach obarczone są wieloma błędami. Zdarza się na przykład, że przy próbie podbicia podtorza podbijarka natrafia na warstwę ochronną, gdyż brakuje tłucznia.

- W Instytucie uczymy prawidłowych odbiorów robót. Wykwalifikowany diagnosta sprawdza podsypkę w losowo wybranym miejscu i nie zatwierdzi nieprawidłowo wykonanych prac – tłumaczy Henryk Bałuch.

Problem niskiej ceny

Jest kilka przyczyn niskiej jakości robót prowadzonych na liniach kolejowych. Jedną z głównych przyczyn jest wybór wykonawców oferujących najniższą cenę. Zdaniem profesora Baucha, firma, która bierze udział w przetargu powinna przedstawić referencje z poprzednich budów.  Należy też wprowadzić listy kontrolno-ostrzegawcze, które pokażą jak powinna wyglądać procedura, oraz jakie będą konsekwencje nieprzestrzegania procedur. A już na etapie nauczania specjalistów należy wprowadzić analizy studiów przypadku, aby teoria nie rozmijała się później z praktyką.

Temat niezawodności jest równie ważny dla transportu szynowego na  Ukrainie. Profesor W.G. Kuzniecov z Narodowego Dniepropietrowskiego Uniwersytetu Transportu Szynowego (DDTT), przedstawił uczestnikom warszawskiej konferencji zasady określania racjonalnych reżimów pracy systemów zasilania. Wskazał przy tym aktualne tendencje i problemy ukraińskiej branży kolejowej: starzenie się infrastruktury, brak wsparcia rządu dla innowacji, szybko wzrost cen produktów i wzrost cen energii elektrycznej.

Niezawodność to również innowacyjny tabor kolejowy. Przedstawiciele Wojskowej Akademii Technicznej – Tadeusz Niezgoda, Wiesław Biernat i Wiesław Krasoń – realizują projekt budowy nowego wagonu intermodalnego, który w przyszłości może zyskać popularność wśród europejskich przewoźników.

- Agencja Rozwoju Przemysłu planuje dofinansować swój zakład, który podejmie się produkcji wagonu. Ubiegamy się o fundusze, które pozwolą wykonać model wagonu w proporcji jeden do jednego – opowiada Tadeusz Niezgoda, kierownik Katedry Mechaniki i Informatyki Stosowanej WAT.

Obrotowa naczepa

Wagon intermodalny opracowany przez specjalistów z WAT będzie pozbawiony wad typowych dla wagonów intermodalnych – naczep. Nie będzie np. wymagał odpowiedniej infrastruktury do przeładunku z ciężarówki na tory i odwrotnie. Trzeba będzie jedynie nieznacznie przebudować standardową rampę – uzbroić ją w metalowe płyty.

Dwudniowa, międzynarodowa konferencja „Niezawodność w transporcie szynowym i możliwości jej zwiększenia” odbywa się dziś i jutro w Instytucie Kolejnictwa. Pierwszego dnia konferencji jej uczestnicy wysłuchali m.in. prelekcji wykładowców Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, na temat systemów przeciwkruchych. W ramach sesji problemowych dyskutowano zaś m.in. o niezawodności systemu rozjazdowego, metodach pomiarów nawierzchni kolejowej i metodyki wykrywania pęknięć zmęczeniowych w osiach kolejowych.

Szczegóły, w tym program konferencji naukowej można znaleźć na stronach internetowych Instytutu Kolejnictwa.