Innowacyjny bainit z KZN Bieżanów

Innowacyjny bainit z KZN Bieżanów

09 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” zwyciężyły w konkursie „Nagroda Innowacyjności w Transporcie 2013” otrzymując tytuł Ambasadora Innowacyjności w Transporcie. Wyróżnienie związane jest z nową generację rozjazdów szynowych wyposażonych w kluczowe elementy wykonane ze staliwa bainitycznego.

Fot. KZN Bieżanów

Konkurs „Nagroda Innowacyjności w Transporcie 2013” organizowany jest pod auspicjami Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Krajowej Izby Gospodarczej, Akademii Leona Koźmińskiego oraz Centrum Innowacji Transportowych, organizatorem konkursu jest Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych CATI.

Tytuł Ambasadorów Innowacji uzyskują autorzy innowacyjnych projektów w sektorze transportowym, logistycznym i infrastrukturalnym.

- Serdecznie gratulujemy innym laureatom. Cieszy nas szczególnie fakt, że wspólnie zostaliśmy docenieni w konkursie, w którym oceniane są realne wartości innowacyjne produktów i procesów. Fundacja CATI i kapituła konkursowa złożona z wybitnych naukowców i ekspertów z branży daje rękojmie tego, że jest to ocena merytoryczna - podkreśla Ryszard Leszczyński, prezes zarządu KZN „Bieżanów”.

Potwierdzenie innowacyjności

Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się 5 grudnia w ramach odbywającego się w Warszawie II Forum Innowacji Transportowych. Projekt lidera Grupy KZN Bieżanów został nagrodzony obok kilkunastu innych związanych z poszczególnymi gałęziami transportu, logistyki oraz otoczenia biznesowego.

- Nagroda Ambasadora Innowacyjności w Transporcie, to kolejny dowód na sukces wdrażanych przez nasze Biuro Badawczo-Rozwojowe innowacji nastawionych na rezultat. Tym rezultatem jest bezpośrednia korzyść klienta, który w przypadku staliwa bainitycznego otrzymuje produkt łatwiejszy w montażu i utrzymaniu oraz obniżający koszty z punktu widzenia wieloletniej eksploatacji – podkreślał Remigiusz Tytuła, pełnomocnik zarządu ds. komunikacji KZN „Bieżanów”. - Nasz produkt został już wielokrotnie doceniony choćby w konkursach Innovator Małopolski czy Lider Innowacji 2012, miał także istotny wpływ na wysoką 91-szą pozycję KZN-u na Liście 500 Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce w 2013 roku będącej wynikiem dogłębnej analizy prowadzonej przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk - podkreślał podczas uroczystości przedstawiciel innowacyjnej firmy.

Made in KZN

KZN „Bieżanów” jest autorem kompletnej technologii  związanej z krzyżownicami wykonanymi ze staliwa bainitycznego - począwszy od opracowania składu chemicznego stali, poprzez sposób odlewania i obróbki mechanicznej po ostateczny montaż w konstrukcji rozjazdowej. Całość została opracowana we współpracy z lokalnymi ośrodkami  naukowymi – Politechniką Krakowską i Akademią Górniczo-Hutniczą. Co istotne, opatentowane staliwo bainityczne „made in KZN” zastosowane w krzyżownicach monoblokowych typu insert, to już gotowy, pełnoprawny produkt możliwy do zastosowania na liniach kolejowych. Blisko dwuletni okres badań w torze zakończony został wydaniem bardzo pozytywnych opinii eksploatacyjnych i, w konsekwencji, certyfikatu UTK.

– Obserwacje podczas eksploatacji potwierdziły, a nawet przerosły nasze oczekiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o porównania z podobnymi konstrukcjami wykonywanymi ze staliwa manganowego. Instytut Kolejnictwa stwierdził ponadprzeciętną trwałość eksploatacyjną, odporność na zużycie zauważalne szczególnie w dłuższym okresie użytkowania. Potwierdzono też zdolności do samoserwisowania się powierzchni tocznych, co eliminuje konieczność okresowego szlifowania spływów. A na etapie produkcji i zabudowy i obserwacji eksploatacyjnej stwierdzono też łatwość zgrzewania, spawania i napawania – stwierdza Jacek Paś, członek zarządu KZN „Bieżanów”, dyrektor ds. rozwoju. – Dziś posiadamy kompletną dokumentację dla rozjazdów zwyczajnych dopuszczającą do zabudowy rozjazdów z takimi krzyżownicami na sieci PKP. A w najbliższym okresie będziemy rozszerzać proces certyfikacji na pozostałe najbardziej popularne konstrukcje rozjazdowe – dodaje Jacek Paś.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Krakowski długi tramwaj dostarczy Pesa Krakowski długi tramwaj dostarczy Pesa
Następny artykuł UTK: nieprawidłowości na linii Trzebinia – Zebrzydowice UTK: nieprawidłowości na linii Trzebinia – Zebrzydowice