Jesienne prace modernizacyjne na E65 w Trójmieście

Jesienne prace modernizacyjne na E65 w Trójmieście

11 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Późna jesień przynosi wyraźne postępy w modernizacji trójmiejskiego odcinka magistrali E65 Gdynia – Warszawa. Kolejne elementy inwestycji zostaną oddane do użytku pasażerów jeszcze w grudniu tego roku.

Fot. PKP PLK

W rejonie stacji Gdańsk Główny wykonawca zakończył prace torowe, a także uruchomił nową nastawnię. Na szlaku do stacji Gdańsk Wrzeszcz, trwa obecnie modernizacja trzech wiaduktów kolejowych – przy przystanku Gdańsk Politechnika, przy ulicy Hallera oraz przy ulicy Miszewskiego. Przebudowywany jest także jeden z przepustów. Prace przy torach zostały również zakończone na stacji Pruszcz Gdański. Do wykonania pozostała jedynie modernizacja rozjazdów. Budowniczowie zapowiadają również, że przed końcem grudnia w remontowanych przejściach podziemnych zostaną zamontowane windy. Wszystkie zaplanowane na stacji Pruszcz Gdański prace mają być sfinalizowane jeszcze przed końcem roku.

Pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Gdańskiem Południowym do końca zmierza budowa pięciu nowych przejść podziemnych oraz prace nad torem nr 2. Modernizacja tego toru zostanie zakończona jeszcze w tym roku. Zakończone zostały roboty torowe na szlaku od Gdańska Wrzeszcza w stronę Sopotu. Obecnie trwają prace przy przejściu podziemnym na stacji Gdańsk Oliwa, gdzie do końca roku zainstalowane zostaną windy.

Natomiast na szlaku z Gdyni Głównej do Gdyni Chyloni prace zostały już zakończone i trwają odbiory robót. Ostatnim elementem jaki jest obecnie realizowany na tym odcinku linii kolejowej są prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdynia Chylonia  Zbudowany od podstaw nowy tor pozwoli na zwiększenie przepustowości linii na odcinku między obiema stacjami. Budowa toru wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą (sieć trakcyjna, okablowanie itp.) wiązała się z koniecznością poszerzenia nasypów kolejowych oraz przebudową tamtejszych obiektów inżynieryjnych. Podziemne przejścia dla pieszych na przystankach Gdynia Grabówek i Gdynia Leszczynki zostały odpowiednio wydłużone. Zmiana ta dotyczy również wiaduktu kolejowego, znajdującego się za stacją Gdynia Główna.

Inwestycja jest częścią modernizacji magistrali kolejowej ze stolicy do Trójmiasta, która w 2015 roku  pozwoli skrócić podróż między tymi miejscami do około 3 godzin 30 minut. Prace prowadzone są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa - Gdynia na obszarze LCS Gdańsk, LCS Gdynia”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a całkowity koszt jego realizacji wynosi 1 166 930 022, 33 złotych.