Komisja Europejska przyjęła program „Shift2Rail”. Chcąc zwiększyć liczbę przewożonych koleją pasażerów i ładunków KE przeznaczy w latach 2014-2020 prawie miliard euro na badania i innowacje. Obecnie drogą kolejową odbywa się tylko 10 proc. przewozów towarowych oraz 6 proc. podróży pasażerskich po Europie.
– Aby zwiększyć liczbę pasażerów i ładunków przewożonych koleją sektor ten potrzebuje innowacji. Należy zmniejszyć koszty usług kolejowych oraz zapewnić bardziej niezawodne i częstsze połączenia – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za transport.
Program „Shift2Rail” ma na celu zmniejszenie o 50 proc. kosztów ponoszonych w ramach transportu kolejowego, poprzez obniżenie kosztów projektowania, budowy, utrzymania, eksploatacji i odnowienia infrastruktury i taboru kolejowego, jak również poprzez zwiększenie efektywności energetycznej; wzrost wydajności do 100 proc. oraz wzrost niezawodności i punktualności przewozów kolejowych o 50 proc.
Badania i innowacje skoncentrują się na pięciu kluczowych obszarach:
- opracowanie nowej generacji niezawodnego taboru, znaczne zmniejszenie kosztów usług kolejowych, poprawia jakość usług kolejowych i ułatwienie korzystania z pociągów w różnych państwach członkowskich,
- rozwój inteligentnych systemów zarządzania ruchem – aby zwiększyć pojemność i liczbę pociągów na tych samych liniach
- dostarczenie nowego systemu infrastruktury kolejowej, która będzie znacznie zwiększać wydajność oraz zmniejszyć koszty związane z rozwojem,
- rozwój innowacyjnych rozwiązań i usług informatycznych,
- tworzenie atrakcyjnych rozwiązań dla transportu towarowego, które pozwolą na lepszy rozwój logistyki i transportu intermodalnego.
Shift2Rail będzie funkcjonować na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Członkami założycielami będą: Unia Europejska i 8 partnerów przemysłu kolejowego, w tym producentów sprzętu kolejowego: Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, Siemens, Thales i CAF, a także zarządcy infrastruktury Trafikverket i Network Rail.
Udział przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w obrębie UE średnio pozostał na mniej więcej stałym poziomie od 2000 roku (na poziomie około 6 proc.), natomiast udział przewozów towarów koleją spadł z 11,5 proc. do 10,2 proc.