Świnna Poręba: pierwszy most już gotowy

Świnna Poręba: pierwszy most już gotowy

20 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończyła się budowa mostu kolejowego w Dąbrówce w powiecie wadowickim. Obiekt o długości 234 m powstał w ramach przekładania linii kolejowej przy zbiorniku wodnym Świnna Poręba. Wybudowała go Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie.

Fot. Robert Jaskot, Skanska

Nim jednak nowym mostem pojedziemy do Zakopanego, muszą zostać ukończone pozostałe prace związane z inwestycją.

Wybudowany w Dąbrówce most jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka. Budowa nowej trasy kolejowej jest konieczna, ponieważ część obecnych torów znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba.

Rosną mosty

Na nowej trasie kolejowej, którą buduje Skanska na zlecenie RZGW w Krakowie wzdłuż brzegów przyszłego zbiornika Świnna Poręba, powstają dwa mosty kolejowe. Pierwszy z nich, zlokalizowany w Dąbrówce, jest już gotowy. Przeprawa przez Stryszówkę ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27. – Prace konstrukcyjne na obiekcie są już w całości zakończone – mówi Jacek Kapałka, kierownik budowy Skanska. – Zostało nam do wykonania już tylko malowanie obiektu i drobne prace wykończeniowe, z czym poczekamy do wiosny.

Większy, prawie 400-metrowy most na zlecenie RZGW w Krakowie Skanska buduje w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej. Będzie to 7-przęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany na podporach o wysokości 24 m. – Most powstaje nad rzeką Skawą – tłumaczy Kapałka. – Gotowe są już 4 z 7 przęseł, kończymy też budowę piątego przęsła, zostaną nam więc jeszcze dwa do wykonania. Most ten będzie największym tego typu obiektem w Małopolsce.

Po zakończeniu budowy tym 400-metrowym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie kolei przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.

Poza dwoma mostami kolejowym, przy zbiorniku Świnna Poręba Skanska buduje jeszcze trzeci most – drogowy. Przebiegnie po nim nowa droga Stryszów-Zembrzyce. Most drogowy powstaje w Dąbrówce tuż obok mostu kolejowego. – Budowę obiektu drogowego rozpoczęliśmy we wrześniu – mówi Jacek Kapałka. – W tej chwili powstają podpory mostu, a zimą zaczniemy stawiać rusztowanie, które będzie nam służyć do budowy konstrukcji.

Most drogowy w Dąbrówce i kolejowy w Zembrzycach będą gotowe w grudniu 2014 roku.

Już 6 km nowych torów

Ze względu na to, że po napełnieniu zbiornika Świnna Poręba, część trasy kolejowej Kraków-Zakopane będzie zalana, przełożenia wymaga ponad 8,5 km linii kolejowej na trasie Stryszów-Sucha Beskidzka. - Z tego wykonaliśmy już około 6 km nawierzchni kolejowej, złożonej z torów, podkładów i tłucznia – mówi Marek Niziołek, Kierownik budowy, Skanska. – Jeszcze w tym roku ułożymy tory na gotowym już moście w Dąbrówce.

Znacznie zaawansowane są też prace związane z budową m.in. sieci teletechnicznej, systemu sterowania ruchem kolejowym, układaniem kabli – Skanska wykonała już ok. 80% tego zakresu robót.

– Montujemy już też słupy trakcyjne – dodaje Marek Niziołek. Zakończenie prac nad przełożeniem linii kolejowej na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka planowane jest na grudzień przyszłego roku.

Pracom związanym z przełożeniem linii kolejowej towarzyszy także budowa 5,4 km nowej drogi ze Stryszowa do Zembrzyc. Zbiornik wodny Świnna Poręba jest budowany od 1986 roku. Zapora umiejscowiona jest na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzyc na długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m³ i powierzchnię 1,35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Konkurs Arrivy "Ferie za Free" Konkurs Arrivy "Ferie za Free"
Następny artykuł EBI przyznał PKP IC 800 mln zł kredytu EBI przyznał PKP IC 800 mln zł kredytu