Przewozy Regionalne porozumiały się z Pesą Bydgoszcz w sprawie naprawy elektrycznego zespołu trakcyjnego ED59-01 o handlowej nazwie „Acatus”, który od ponad dwóch lat jest wyłączony z eksploatacji.
Jak informowaliśmy na początku października ubiegłego roku ED59-01 miał trafić do producenta, Pesy w marcu 2013 r., by przejść tam pierwszą naprawę rewizyjną i w kwietniu wrócić do obsługi tras. W marcu przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego stwierdził, że Pesa naprawi pojazd w ciągu miesiąca. Tak się nie stało. W czerwcu zapowiadał, że jednostka wróci do ruchu do końca lipca. I ten termin nie został dotrzymany. Przyczyną były przedłużające się negocjacje dotyczące warunków i zakresu remontu.
W międzyczasie zmienił się nie tylko planowany termin wykonania rewizji, ale także sposób jej finansowania. Pierwotnie środki miały pochodzić wyłącznie z budżetu przewoźnika. Przewozy Regionalne dostaną jednak dotację ze środków wojewódzkich. Dofinansowanie będzie pochodzić z Funduszu Kolejowego.
PR szacowały, że naprawa będzie kosztować ok. 1,5 mln zł. Ostatecznie jej koszt wyniesie 2,2 mln zł. Takie warunki postawiła Pesa, która jako producent ED59-01 posiada pełną dokumentację techniczną niezbędną do wykonania naprawy. Jak tłumaczy przewoźnik, naprawa mogła być powierzona wyłącznie firmie z Bydgoszczy ze względu na szeroki zakres naprawy oraz wspomnianą dokumentację, której PR nie posiadają.
Ustalono też, że dla zabezpieczenia potrzeb taborowych Przewozów Regionalnych konieczne jest wykonanie naprawy z 4 poziomu utrzymania ED59-01.
ED59-01 został wyprodukowany w 2006 r. jako pojazd czteroczłonowy serii ED74, który służył Pesie do uzyskania niezbędnych dopuszczeń dla pojazdów tego typu. Po zakończeniu testów jeden z członów został wypięty, a trójczłonowy zestaw zakupiło województwo łódzkie. W latach 2006-2011 obsługiwał on połączenia regionalne i pociągi interREGIO relacji Łódź – Warszawa, po czym został odstawiony. Na naprawę oczekiwał w bazie PR Łódź w Idzikowicach.