Jutro mija termin na złożenie zgłoszenia się osób i firm zainteresowanych wzięciem w dzierżawę Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej w Białośliwiu. Powiat Pilski wyznaczył termin zgłoszeń potencjalnych operatorów kolejki na 17 stycznia 2014.
Koncesjodawca, czyli powiat, poszukuje partnera, który przez okres trzydziestu lat będzie utrzymywał i zarządzał infrastrukturą WKP w Białośliwiu – jego zadaniem będzie przede wszystkim „zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania WPK, w tym organizacja przewozów turystycznych, remonty i bieżące utrzymanie powierzonej infrastruktury oraz finansowanie zadań o charakterze inwestycyjnym”.
Przyszły dzierżawca musi przynajmniej na początku współpracować z Towarzystwem Wyrzyska Kolejka Powiatowa, które ma go wspierać i odpowiadać za „wykonywanie przewozów pasażerskich, na zasadzie wzajemnych rozliczeń finansowych z Koncesjonariuszem”. Towarzystwo ma bowiem wszystkie niezbędne uprawnienia i certyfikaty – ich zdobycie przez niezwiązany dotąd z przewozami pasażerskimi podmiot, np. z zagranicy, zajmie zbyt dużo czasu – nawet dwa lata. Ponadto zmiana tego współpracownika musi być poparta przez powiat.
Powiat szacuje, że szacunkowy koszt świadczonych robót budowlanych i usług w okresie obowiązywania umowy koncesji ma wynieść od 11,8 mln zł netto do 12,5 mln zł netto. Te dane uwzględnia już wartość koncesji na roboty budowlane i usługi szacowana przez koncesjodawcę.
Utrzymanie kolejki w stanie technicznej sprawności oznacza, że przyszły koncesjonariusz będzie musiał m.in. zobowiązać się do bieżących prac remontowych około 13-kilometrowej długości toru kolejowego, utrzymania wszystkich obiektów inżynierskich położonych w ciągu szlaku kolejki wąskotorowej, remontów oraz bieżącego utrzymania wszystkich budowli powiatowych, związanych z działalnością kolejki (m.in. zgodnie z warunkami konserwatora zabytków), a także do remontów oraz bieżącego utrzymania przejazdów kolejowych, przecinających drogi publiczne. Zobowiązuje się także do remontów oraz wykorzystania na potrzeby przewozów turystycznych swojego własnego taboru i taboru stanowiącego własność powiatu.
Do zadań należy też uruchomienie zaplanowanych regularnych przewozów pasażerskich, wykorzystanie do przewozów lokomotyw spalinowych, a w ciągu roku od zawarcia umowy także lokomotyw parowych, a także do utworzenia na stacji bazy gastronomicznej i izby historii kolejki wąskotorowej.
Nieoficjalnie mówi się, że operatorem WKP mógłby zostać Peter Erk, właściciel wąskotorówki w Ilmenau, w Niemczech, już współpracujący z powiatem i miłośnikami wąskotorówki w Białośliwiu. Delegacja powiatu i Towarzystwa gościła u niego z okazji zakończenie sezonu turystycznego na szlaku kolejowym w Turyngii.
– Widziałem jak to tam funkcjonuje i byłem pod dużym wrażeniem – mówił Mirosław Mantaj, starosta pilski. Jak informowało w ubiegłym roku starostwo, „dotychczasowa współpraca powiatu z pasjonatem pojazdów szynowych z Niemiec poskutkowała między innymi wzbogaceniem zasobów białośliwskiej kolejki oraz przystosowaniem torowiska do regularnych przejazdów”. Peter Erk wypożyczył też na zlot w Białośliwiu parowozik LAS, wyremontowany na jego koszt w pilskim Interloku. Czy będzie zainteresowany WKP – zobaczymy.
Kolejka w ubiegłym roku przewiozła około osiem tysięcy pasażerów, czyli dwukrotnie więcej niż dwa lata temu. Wymaga jednak zainwestowania sporych pieniędzy. Zastrzyku finansowego oczekuje tabor, torowisko, hale, a szczególnie oddany do renowacji parowóz, nieczynny od lat.