IGTL o przepisach dotyczących przewozu węgla

IGTL o przepisach dotyczących przewozu węgla

30 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Zmiany w regulacjach dotyczących przewozu węgla mogą być wzorowane na rozwiązaniach przyjętych w zakresie przewozu siarki – postuluje Izba Gospodarcza Transportu Lądowego w opinii dotyczącej specjalnego porozumienia RID 6/2012. Chodzi o zmodyfikowane zapisy RID, które klasyfikują węgiel jako towar niebezpieczny.

Fot. Dominik Skudlarski

Przewóz węgla luzem został zaklasyfikowany w przepisach RID – dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych koleją – pod numerem UN 1361 (do klasy 4.2 i grupy pakowania III). Tym samym powinien odbywać się w wagonach z oponą wagonową lub odsuwanym dachem. W praktyce jest to warunek niemożliwy do spełnienia przez kolejowych przewoźników towarowych. Dlatego podczas posiedzenia stałej grupy roboczej Komisji Ekspertów RID ustalono konieczność zmiany regulacji, a do tego czasu – zawarcia specjalnego porozumienia RID 6/2012 (treść jest udostępniona m.in. na stronie IGTL http://www.igtl.pl/pl/node/446 ). Porozumienie miałoby obowiązywać do końca 2014 r.

Opinię dotyczącą projektu „Specjalnego porozumienia RID – przewóz węgla UN 1361” przygotowała Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, która w piśmie do Ministerstwa Rozwoju i Infrastruktury przedstawiła swoje stanowisko w sprawie okoliczności modyfikacji przepisów oraz zgłosiła uwagi dotyczące brzmienia poszczególnych zapisów.

Izba podkreśla jednak, że najwłaściwszym rozwiązaniem zaistniałej sytuacji byłoby „zaproponowanie przez stronę polską własnego projektu przepisów specjalnych wzorem rozwiązań przyjętych dla siarki (przepis specjalny RID – 242), tj. stwierdzające, że węgiel  kamienny (NHM 2701), brunatny (NHM 2702) i  koks  (NHM 2704) nie podlegają RID (poza poz. NHM 2803 tzn. sadza i inne postacie węgla gdzie indziej nie klasyfikowane).” – można przeczytać w opracowanym dokumencie.

Jak podkreśla IGTL, węgiel wydobywany w Polsce od zawsze był i jest przewożony luzem w wagonach odkrytych. Stąd nazwa tych wagonów – węglarki. Obecnie przewozy tego towaru koleją kształtują się na poziomie 100 mln ton i stanowią 40 proc. masy towarowej wszystkich przewozów.