Transport miejski Poznański tramwaj walczy z narkomanią

Poznański tramwaj walczy z narkomanią

22 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na rzecz kampanii realizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu tamtejsze MPK przeznaczyło jeden z naszych tramwajów, który obok prezentowanych już w mieście billbordów będzie odbiciem tej akcji. Tramwaj  od razu wyruszył na linię tramwajową numer 5.

Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Nie jest to pierwsza kampania społeczna, którą poznańskie MPK podjęło wspólnie z policją na rzecz poprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Przed kilkoma laty odbyła się w akcja  „Wykręć numer złodziejowi”, a tramwaj który był wizytówką tego projektu jeździ do dziś. Dbając o bezpieczeństwo mienia przewożonego przez pasażerów MPK zaangażowało się również w kampanię „Nie bądź karpiem – nie daj się złowić”. W kampanii tej instruowano jak ustrzec się przed kradzieżami kieszonkowymi. Regularnie współpraca z policją owocuje organizacją szkoleń dla kierowców i motorniczych, które miały nauczyć pracowników MPK jak radzić sobie podczas niecodziennych incydentów w środkach miejskiej komunikacji.

O akcji

Na przestrzeni ostatnich lat odnotowywana jest systematyczna poprawa stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, także w Wielkopolsce. Wpływ na to mają zarówno czynniki związane z ogólną poprawą infrastruktury drogowej, jak i działania podejmowane systematycznie także przez Policję w ramach realizacji długofalowej strategii w obszarze bezpieczeństwa w ruchu drogowym, która przewiduje cały szereg kompleksowych przedsięwzięć o charakterze prewencyjnym ukierunkowanych głównie na zwalczanie przypadków kierowania pojazdami w stanie po spożyciu alkoholu i narkotyków, jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa i przekraczania dozwolonej prędkości. Przy tym należy zaznaczyć, iż w ramach wspomnianej koncepcji mieszczą się również działania profilaktyczne ukierunkowane na wzrost świadomości uczestników ruchu. W 2013 roku na terenie województwa wielkopolskiego odnotowano 32.778 zdarzeń drogowych, w tym 2.631 wypadków, w których śmierć poniosły 284 osoby, a 3.093 doznały obrażeń ciała.

Czy zaprezentowane dane świadczą o wzroście bezpieczeństwa na wielkopolskich drogach? Zapewne tak, jednak liczba ofiar nadal jest porażająca zwłaszcza, że kryją się za nią ogromne koszty związane z kompensowaniem strat i przywracaniem stanu zdrowia, co niestety zbyt często nie jest już w pełni możliwe.

To w znaczny sposób ogranicza możliwości rozwoju społeczeństwa i zwiększa obciążenia dla systemów służby zdrowia oraz opieki społecznej. Wyobrażając sobie skalę zjawiska należy brać pod uwagę nie tylko liczbę bezpośrednio poszkodowanych w wypadkach, lecz także ich rodziny i bliskich. Każdy wypadek, każda ofiara na drodze powoduje zarówno materialne i niematerialne skutki negatywnie wpływające na byt i możliwości funkcjonowania wielu osób, które nie brały udziału w zdarzeniu. W kontekście województwa wielkopolskiego populację osób dotkniętych, w każdym kolejnym roku, różnorodnymi skutkami zdarzeń drogowych można szacować do rozmiarów kilkunastotysięcznego miasta powiatowego. Jest to skala adekwatna tylko i wyłącznie dla województwa wielkopolskiego. Dla całego kraju liczby te są znacząco wyższe. Koszty wypadków drogowych i kolizji do których doszło na terenie całego kraju w 2011 roku zostały oszacowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów na poziomie ponad 28 mld złotych. To ogromne obciążenie dla gospodarki i społeczeństwa.

Nietrzeźwość kierujących jest nadal dużym problemem rzutującym na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Mimo, że nietrzeźwi użytkownicy dróg województwa wielkopolskiego byli sprawcami tylko 847 zdarzeń drogowych, co stanowi tylko 2,58 proc. ich ogółu, to należy zaznaczyć, iż w kategorii wypadków drogowych ich udział rośnie do poziomu 7,91 proc. (208 zdarzeń), a liczba ofiar śmiertelnych pozostająca na sumieniu jeżdżących na gazie oscyluje na poziomie aż 13,38 proc. ogółu ofiar (38) na wielkopolskich drogach. Dane te jednoznacznie potwierdzają powagę sytuacji i niestety korespondują z tragicznymi wypadkami drogowymi jakie odnotowano na początku bieżącego roku w Kamieniu Pomorskim i Łodzi, a które słusznie poruszyły opinię publiczną w całym kraju. Faktem jest, że zdarzenia drogowe spowodowane przez osoby nietrzeźwe zbyt często kryją bezmiar tragedii ofiar ponoszonych w imię bezmyślności.

Mając na względzie duży poziom zagrożenia wynikający właśnie z tego powodu Policja podejmuje systematycznie działania mające na celu wyeliminowanie uczestników ruchu znajdujących się pod wpływem alkoholu lub innych podobnie działających środków. W 2013 roku na terenie województwa wielkopolskiego ujawniono 19.440 nietrzeźwych kierujących pojazdami. Oznacza to, że niemal co 35 osoba kontrolowana pod tym względem przez Policję została zweryfikowana pozytywnie. Ogólnie w ubiegłym roku funkcjonariusze ruchu drogowego Policji w województwie wielkopolskim skontrolowali pod kątem obecności alkoholu w organizmie 669.454 osoby.

Kampania realizowana jest przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu pod hasłem Alkohol, narkotyki – Nie po drodze! dzięki współpracy z Samorządem Województwa Wielkopolskiego, który zapewnił finansowanie całemu przedsięwzięciu, a ukierunkowana jest na podkreślenie negatywnego wpływu osób znajdujących się pod wpływem alkoholu na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Alkohol i narkotyki to jeden z najważniejszych czynników destabilizujących sytuację na polskich drogach, także wielkopolskich. Tylko głęboka przebudowa świadomości uczestników ruchu, także tych biernych, czyli pasażerów, pozwoli na dynamiczną poprawę stanu bezpieczeństwa na drogach. Kampania realizowana jest przy wsparciu Cityboard Media Sp. z o.o., która jest patronem medialnym przedsięwzięcia, oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, które bezpośrednio zaangażowało się w realizację projektu potwierdzając w ten sposób wiarygodność wizerunku jednego z największych przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju.

Kampania jest realizowana w oparciu o billboardy prezentowane w miesiącu lutym na terenie miasta Poznania oraz wielkoformatową reklamę tramwajową.

Należy przy tym zauważyć, iż lokalnym odbiciem kampanii jest przedsięwzięcie zrealizowane pod tym samym hasłem i przy wykorzystaniu billboardów na terenie miasta Kalisza przez Komendę Miejską Policji w Kaliszu.